مهاجرت

پاکستان در یک هفته بیش از ۳۲۰۰۰ مهاجر را اخراج کرده است

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

یافته‌های آمو از آمارهای ارائه‌شده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان می‌دهند که در یک هفته گذشته (از ۲۲ تا ۲۸ سنبله) پاکستان ۳۲۰۶۴ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این و بر بنیاد این یافته‌ها، ایران نیز در این مدت ۹۰۲۰ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، انگور اده، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد کشور شده‌اند.

این در حالی است که یافته‌های آمو نشان می‌دهند که در یک هفته پیش از این (از ۱۵ تا ۲۱ سنبله) نیز ایران و پاکستان ۹۸۰۰۳ مهاجر افغانستان را اخراج کردند.

از این میان ۳۲۲۷۹ تن از ایران و ۶۵۷۲۴ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدند؛ آماری که در مقایسه به هفته‌های پیشین، افزایش را در تعداد اخراج‌ها از پاکستان نشان می‌دهد.

پیش از این فیلیپو گراندی، کمشنر عالی پناهندگان ملل متحد، هشدار داد که اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان در شرایطی که این کشور با پیامدهای سنگین زمین‌لرزه اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کند و خود درگیر بحران انسانی است، فشار مضاعفی بر این جامعه‌ وارد خواهد کرد.

آقای گراندی گفت: «زمین‌لرزه اخیر بیش از ۵۰۰ هزار تن را در شرق افغانستان متأثر ساخته است. در چنین شرایطی کمک‌های اهداکنندگان، به‌ویژه پاکستان، حیاتی و خرسندکننده است.»

با این حال این مقام ملل متحد از دولت پاکستان خواست که اجرای طرح بازگشت اجباری مهاجران، به ویژه شهروندان افغانستان را متوقف کند.

به گفته او، افغانستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی و خسارات گسترده ناشی از زمین‌لرزه اخیر، توان جذب موج بازگشت اجباری مهاجران را ندارد.