صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز چهارشنبه، ۲۶ سنبله، اعلام کرده است که چهار سال از محرومیت دختران افغانستان از آموزش بالاتر از صنف ششم میگذرد و تا پایان سال روان میلادی، بیش از ۲.۲ میلیون دختر نوجوان از آموزش باز خواهند ماند.
یونیسف هشدار داده است که با بازگشت بیش از دو میلیون مهاجر افغانستان از کشورهای همسایه در سال جاری، شمار دخترانی که از آموزش محروم میشوند بیشتر خواهد شد.
این نهاد با اشاره به زمینلرزه مرگبار اخیر در افغانستان که جان ۱۱۷۲ کودک را گرفت، گفته است نقش زنان آموزشدیده در بخشهای صحی و اجتماعی برای رسیدگی به نیازهای خانوادهها بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است. به باور یونیسف، در جامعهای که محدودیتهای جنسیتی حضور مردان را در برخی عرصهها محدود میکند، زنان آموزشدیده نقشی حیاتی در پاسخگویی به بحرانها دارند.
یونیسف محرومیت آموزشی دختران افغانستان را «یکی از بیعدالتیهای بزرگ زمان ما» توصیف کرده و تأکید نموده است که این ممنوعیت تهدیدی جدی برای ثبات و پیشرفت درازمدت افغانستان است. این سازمان گفته است: «هیچ کشوری نمیتواند در حالیکه نیمی از جمعیتش عقب نگه داشته شدهاند، به شکوفایی برسد.»
به گزارش یونیسف، دختران افغانستان نه تنها از درس محروم میشوند، بلکه فرصت رشد فردی، ارتباط اجتماعی و ساختن آینده خود را نیز از دست میدهند. این نهاد همچنان ابراز نگرانی کرده که انزوای دختران در خانهها باعث افزایش مشکلات روانی، ازدواجهای زودهنگام و بلند رفتن نرخ تولد شده است.
یونیسف در پایان بار دیگر از طالبان خواست تا این «ممنوعیت ویرانگر» را لغو کرده و زمینۀ آموزش را برای همه دختران افغانستان از ابتدایی تا عالی فراهم سازند.
