دولت پاکستان اعلام کرده است که این کشور با عربستان سعودی «توافقنامه دفاع متقابل راهبردی» به امضا رسانده است.
بر بنیاد این توافقنامه، حمله بر هر یکی از این کشورها، حمله بر هر دو محسوب میشود و به گونه مشترک در برابر طرف متخاصم اقدام خواهند کرد.
این توافقنامه راهبردی دفاعی میان محمد بن سلمان بن عبدالغزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی، و شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان به امضا رسیده است.
در بیانیه دولت پاکستان آمده است که این توافقنامه نشان دهنده تعهد مشترک هر دو کشور برای تقویت امنیت و دستیابی به امنیت و صلح در منطقه و جهان است.
بر بنیاد این بیانیه، هدف آن توسعه جنبههای همکاری دفاعی بین پاکستان و عربستان سعودی و تقویت بازدارندگی مشترک در برابر هرگونه تجاوز عنوان شده است.
در این توافقنامه آمده است: «هرگونه تجاوزی علیه هر یک از دو کشور، تجاوز به هر دو کشور تلقی خواهد شد.»
این در حالی است که اخیراً شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، به طالبان هشدار داده است که از میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی یا «تیتیپی» که علیه دولت این کشور میجنگند، یکی را انتخاب کنند.
طالبان تاکنون در واکنش به این هشدار نخستوزیر پاکستان اظهار نظر رسمی نکردهاند؛ اما پیش از این حمایت از تیتیپی و حضور این گروه در افغانستان را رد کردهاند.
