اسرائیل روز سهشنبه حمله زمینی طولانیمدتی را به شهر غزه آغاز کرد و اعلام کردi که «غزه در حال سوختن است»؛ چون فلسطینیهای آنجا شدیدترین بمبارانی را که در دو سال جنگ با آن مواجه بودهاند، توصیف کردند.
بر بنیاد گزارش رویترز، یک مقام نیروهای دفاعی اسرائیل گفته است که نیروهای زمینی در حال پیشروی عمیقتر به داخل شهر اصلی این منطقه محصور شده هستند و تعداد سربازان در روزهای آینده برای مقابله با ۳۰۰۰ رزمنده حماس که ارتش اسرائیل معتقد است هنوز در شهر هستند، افزایش خواهد یافت.
اسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائيل در اکس نوشته است: «غزه در حال سوختن است. ارتش اسرائیل با مشت آهنین به زیرساختهای تروریستی حمله میکند و سربازان ارتش اسرائیل شجاعانه میجنگند تا شرایط را برای آزادی گروگانها و شکست حماس فراهم کنند.»
این در حالی است که اجساد زیر آوار ماندهاند و هزاران تن از غزه فرار میکنند.
دولت اسرائیل با آغاز حمله، رهبران اروپایی را که تهدید به تحریم میکردند و حتی برخی از فرماندهان نظامی خود اسرائیل هشدار داده بودند که این میتواند یک اشتباه پرهزینه باشد، نادیده گرفت.
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در کنار اسرائیل ایستاد و به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که اگر حماس در جریان حمله از گروگانها به عنوان سپر انسانی استفاده کند، «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، گفته است که ترمپ او را تا دو هفته دیگر به کاخ سفید دعوت کرده است؛ پس از آنکه دو طرف در گردهمایی سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند.
در جدیدترین ابراز نگرانی بینالمللی، یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد به این نتیجه رسیده که اسرائیل در غزه مرتکب «نسلکشی» شده است. اسرائیل این ارزیابی را «رسواکننده» و «جعلی» خوانده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است آنچه در غزه اتفاق میافتد وحشتناک است و جنگ در قلمرو فلسطین از نظر اخلاقی، سیاسی و قانونی غیرقابل تحمل است.
مقامهای بهداشت محلی فلسطین اعلام کردند که حمله اسرائیل به وسیله نقلیه حامل آوارگانی که در نزدیکی جاده ساحلی شهر غزه در حال فرار به سمت جنوب بودند، اصابت کرده است. آخرین آمار تلفات روز سهشنبه، حداقل ۷۵ نفر است که بیشتر آنان در شهر غزه بودهاند.
