افغانستان

منابع: شکایت باشندگان از دادگاه طالبان در هلمند افزایش یافته است

عکس یکی از اداره‌های دادگاه تحت مدیریت طالبان در هلمند

منابع به آمو می‌گویند که شکایت باشندگان هلمند از دادگاه زیر اداره طالبان در این ولایت، افزایش یافته است.

به گفته منابع، هر روز صدها تن از ۱۸ ولسوالی این هلمند برای طرح دعاوی حقوقی خود به دادگاه لشکرگاه، مرکز این ولایت، می‌آیند که اغلب قتل، اختطاف دختران، اختلاف‌ها بر سر زمین و تعدادی دیگر از پرونده‌ها هستند که اکثر آنان بدون رسیدگی باقی می‌مانند.

طلا محمد، باشنده زمین‌داور در ولسوالی کجکی هلمند، به می‌گوید که چند سال پیش دختری در مقابل شاهدان به ازدواج مردی درآمد و با وجود پرداخت مهریه توافق‌شده، خانواده‌اش از دادن دختر به او خودداری کردند.

او در ولسوالی کجکی شاکی بوده است: «من و خسرم به این دادگاه فرستاده شدیم و این‌جا هم سه ماه گذشته؛ اما پرونده هنوز در جریان است.»

طلا محمد می گوید: «خسرم پول دارد، برای همین قضات به جای این‌که او را به دادگاه ببرند، او را به خانه‌اش فرستادند.»

خانگل، باشنده ولسوالی نوزاد هلمند، می‌گوید که ده سال است زمینی را به کرایه گرفته؛ اما شخص دیگری آن را به زور از او گرفته است. با وجودی که سند ملکیت را در دست دارد؛ اما قضات دادگاه، او را به داخل اداره‌ها راه نمی‌دهند.

خانگل مدعی است که قضات این دادگاه رشوه می‌گیرند و برای افرادی که پول دارند، کار می‌کنند.

از طرفی هم منابع می‌گویند که مقام‌های محلی هلمند اعتراف می‌کنند که دادگاه با مردم بدرفتاری کرده و به شکایات باشندگان توجهی نمی‌کند.

اما این مقام‌های طالبان تاکید کرده‌اند که در افغانستان چهار دهه جنگ جریان داشته و برخی از پرونده‌ها چهار دهه است که در حال بررسی هستند.