افغانستان

منابع: فرمانده امنیه طالبان در کنر خبرنگاران را برای پوشش زمین‌لرزه تهدید کرد

عکس از نشست فرمانده امنیه طالبان در کنر با تعداید از خبرنگاران در این ولایت

منابع از کنر به آمو می‌گویند که ضیاءالحق حامد، فرمانده امنیه طالبان در این ولایت، خبرنگاران را در خصوص چگونگی پوشش رویداد زمین‌لرزه تهدید کرده است.

به گفته منابع، این فرمانده طالبان در نشستی به خبرنگاران هشدار داده که شکایت‌ها و خواست‌های آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه که از دید طالبان «منفی» باشد را پوشش ندهند؛ در غیر صورت با برخورد جدی رو به رو خواهند شد.

ضیاءالحق حامد خبرنگاران را تهدید کرده است که اگر گزارش‌های آنان از این رویداد خلاف پالیسی طالبان باشد، آنان را زندانی خواهد کرد.

او به خبرنگاران تاکید کرده که از گزارش‌های آسیب‌دیدگانی که از کمبود غذا، نبود سرپناه، درمان زخمیان و دیگر نیازها شکایت می‌کنند، خودداری کنند.

یکی از این خبرنگاران که به دلیل تهدیدهای امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفته است که آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه از خبرنگاران و رسانه‌های داخلی انتقاد دارند که مشکلات آنان را آن‌طوری که باید پوشش داده شود، نشر نمی‌کنند و به همین دلیل کمکی دریافت نکرده‌اند و با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.

در عین حال آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در کنر شکایت دارند که هزاران تن در ولسوالی‌های سقایه و نورگل کنر به دلیل تخریب خانه‌های‌شان در فضای باز زندگی می‌کنند و طالبان به طور کامل خیمه در اختیار آنان قرار نداده‌اند.

طالبان می‌گویند که تاکنون ۵۰۰۰ خیمه در دو اردوگاه برپا کرده‌اند و پس از دریافت کمک از سازمان‌های امدادی، در حال برپایی خیمه برای بقیه هستند.

اما طالبان در مورد این تهدید خبرنگاران توسط فرمانده شان در کنر، تاکنون چیزی نگفته‌اند.