حماس روز جمعه ویدیویی از دو گروگان اسرائیلی که در اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی از یک جشنواره موسیقی در اسرائیل ربوده شده بودند، منتشر کرد و یکی از آنان گفته است که در شهر غزه، جایی که ارتش اسرائیل حمله بزرگی را برای ریشهکن کردن این گروه شبهنظامی آغاز کرده، نگهداری میشود.
گای گیلبوا-دلال و آلون اوهل دو نفر از ۴۸ نفری هستند که هنوز در بند حماس در غزه هستند و گمان میرود ۲۰ نفر از آنان هنوز زنده باشند.
شبه نظامیان فلسطینی پس از حمله فرامرزی به جوامع جنوبی اسرائیل در سال ۲۰۲۳ میلادی که منجر به کشتهشدن حدود ۱۲۰۰ تن و آغاز جنگ شد، ۲۵۱ تن را در این منطقه محاصره شده گروگان گرفتند. مقامهای بهداشت محلی میگویند از آن زمان تاکنون بیش از ۶۴۰۰۰ فلسطینی در غزه کشته شدهاند، بخش زیادی از این منطقه محاصره شده به ویرانه تبدیل شده و ساکنان آن با بحران انسانی روبهرو هستند.
بر بنیاد گزارش رویترز، این ویدیو تدوین شده و گیلبوا-دلال با چهرهای خسته را نشان میدهد که حدود سه و نیم دقیقه صحبت میکند. او در بخشی از ویدیو که مربوط به ۲۸ اگست است، در ماشین دیده میشود.
او میگوید که به همراه چند گروگان دیگر در شهر غزه نگهداری میشود و از کشتهشدن در حمله اسرائیل به این شهر میترسد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ماه گذشته به ارتش این کشور دستور داد تا بزرگترین مرکز شهری، شهر غزه، را تصرف کند و به آنچه دولت آخرین سنگر حماس مینامد، حمله کند. سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت که اکنون حدود ۴۰ درصد از شهر را که حدود یک میلیون نفر قبل از جنگ در آن زندگی میکردند، کنترول میکند. ارتش حدود ۷۵ درصد از غزه را کنترول میکند.
ارتش اسرائیل روز جمعه یک ساختمان بلند در غرب شهر را بمباران کرد که گفته میشود توسط حماس مورد استفاده قرار میگرفت و از قبل به غیرنظامیان هشدار داده شده بود. ارتش هیچ مدرکی مبنی بر استفاده شبهنظامیان از این ساختمان ارائه نکرده است.
مدیریت این ساختمان بیانیهای صادر کرد و گفت که از آن برای فلسطینیهایی که در اثر جنگ آواره شدهاند استفاده میشود و این موضوع را که از آن برای اهدافی غیر از اهداف غیرنظامی استفاده شده است، تکذیب کرد.
ویدیو لحظه اصابت گلوله به ساختمان، فروریختن آن لحظاتی پس از برخورد و برخاستن ابرهای غلیظ دود بر فراز خیمههای فلسطینیان در نزدیکی محل حادثه را نشان میدهد.
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که روز جمعه در سراسر غزه، ۳۰ فلسطینی، از جمله ۲۰ تن در شهر غزه، توسط ارتش اسرائيل کشته شدند.
ارتش اسرائيل هفتهها است که حملههای سنگینی را به این شهر انجام میدهد و در حومههای بیرونی پیشروی میکند و این هفته نیروها در چند کیلومتری مرکز شهر بودند.
