اروپا

اوکراین پس از حمله‌های روسیه به بخش برق این کشور قول تلافی داد

ولادیمیر زلنسکی رئيس جمهور اوکراین

حمله‌های پهپادهای روسیه به تأسیسات برق در شمال و جنوب اوکراین در طول شب گذشته، نزدیک به ۶۰ هزار مشترک را بدون برق گذاشت و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، قول داده است که با دستور حمله‌های بیش‌تر در عمق خاک روسیه، آن را تلافی خواهد کرد.

سه سال و نیم پس از جنگ، روسیه و اوکراین هر دو حمله‌های هوایی خود را در هفته‌های اخیر تشدید کرده‌اند. روسیه سیستم‌های انرژی و حمل و نقل اوکراین را هدف قرار داده است؛ در حالی که اوکراین به پالایشگاه‌ها و خطوط لوله نفت روسیه حمله کرده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، زلنسکی پس از دیدار با اولکساندر سیرسکی، جنرال ارشد اوکراین، در برنامه اکس نوشت: «ما عملیات فعال خود را دقیقاً به روشی که برای دفاع از اوکراین لازم است، ادامه خواهیم داد. نیروها و منابع آماده هستند. حمله‌های عمیق جدیدی نیز برنامه‌ریزی شده‌اند.»

اما او جزئیات بیشتری از برنامه‌ها ارائه نکرد. بزرگترین شرکت خصوصی انرژی اوکراین «دی‌تی‌ای‌ک»، اعلام کرد که پهپادهای روسی در طول شب به چهار تأسیسات انرژی در منطقه اودسا حمله کرده‌اند و مقام‌های محلی گزارش دادند که ۲۹۰۰۰ نفر اوایل روز یکشنبه بدون برق مانده‌اند.

اوله کیپر، والی منطقه وسیع‌تر اودسا، گفت که سخت‌ترین آسیب به شهر بندری چورنومورسک، درست در خارج از اودسا، وارد شده است که در آن خانه‌ها و ساختمان‌های اداری نیز آسیب دیده‌اند.

ویاچسلاو چاوس، والی محلی، گفت که پهپادهای روسی اوایل روز یکشنبه منطقه چرنیهیف در شمال اوکراین را نیز هدف قرار دادند و به زیرساخت‌های انرژی آسیب رساندند و ۳۰ هزار خانوار، از جمله بخشی از شهر نیژین، را بدون برق گذاشتند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه شبانه با ۱۴۲ پهپاد به اوکراین حمله کرده است و نیروهای پدافند هوایی آن موفق به سرنگونی اکثر آن‌ها شدند؛ اما این پهپادها به ۱۰ نقطه حمله کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهایش به زیرساخت‌های بندری اوکراین که گفته می‌شود برای اهداف نظامی استفاده می‌شود، حمله کرده‌اند.

تشدید درگیری‌ها در هفته‌های اخیر میان روسیه و اوکراین در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، رهبری تلاش برای پایان دادن به جنگی را بر عهده دارد که در ماه فبروری ۲۰۲۲ میلادی با حمله تمام عیار مسکو آغاز شد.