جنوب آسیا

مودی به شی‌ جین پینگ: هند متعهد به بهبود روابط با چین است

عکس از دیدار نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند با شی جن پینگ، رئیس جمهور چین در این کشور

نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز یکشنبه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در دیداری مهم با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، گفت که دهلی نو متعهد به بهبود روابط با پکن است.

مودی اولین بار است که پس از هفت سال به چین سفر کرده است؛ تا در نشست دو روزه سازمان همکاری شانگهای به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دیگر رهبران آسیای مرکزی، جنوبی و جنوب‌شرقی و خاورمیانه، در نمایشی از همبستگی جهانی جنوب شرکت کند.

بر اساس یک نوار تصویری که در حساب رسمی اکس رهبر هند منتشر شده است، مودی در این دیدار به شی جین پینگ گفت: «ما متعهد به پیشرفت روابط خود بر اساس احترام، اعتماد و حساسیت‌های متقابل هستیم.»

این دیدار دوجانبه پنج روز پس از اعمال تعرفه‌های تنبیهی ۵۰ درصدی واشنگتن بر کالاهای هندی به دلیل خرید نفت روسیه توسط دهلی نو برگزار شد. تحلیلگران می‌گویند شی و مودی به دنبال ایجاد جبهه‌ای متحد در برابر فشار غرب هستند.

مودی گفت که فضایی از «صلح و ثبات» در مرز مورد مناقشه هیمالیا بین دو کشور ایجاد شده است؛ مرزی که پس از درگیری‌های مرگبار سربازان دوطرف در سال ۲۰۲۰ میلادی، شاهد یک بن‌بست نظامی طولانی مدت بود و اکثر زمینه‌های همکاری بین این رقبای راهبردی مسلح به سلاح هسته‌ای را مسدود کرد.

او بدون ذکر جزئیات افزود که توافقی بین دو کشور در مورد مدیریت مرزها حاصل شده است.

هر دو رهبر سال گذشته پس از دستیابی به توافق گشت مرزی، دیداری موفقیت‌آمیز در روسیه داشتند که باعث گرم شدن نسبی روابط شد و در هفته‌های اخیر، همزمان با تلاش دهلی نو برای مقابله با تهدیدهای تعرفه‌ای جدید از سوی واشنگتن، سرعت گرفته است.

مودی بدون ارائه جدول زمانی افزود: پروازهای مستقیم بین دو کشور که از سال ۲۰۲۰ میلادی به حالت تعلیق درآمده بودند، «در حال از سرگیری» هستند.

چین در جریان سفر مهم وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به هند، موافقت کرده بود که محدودیت‌های صادرات عناصر کمیاب، کودها و ماشین‌های حفاری تونل را در این ماه لغو کند.

شو فیهونگ، سفیر چین در هند، در این ماه گفت که چین با تعرفه‌های سنگین واشنگتن علیه هند مخالف است و «محکم در کنار هند خواهد ایستاد».

واشنگتن برای دهه‌ها با تلاش فراوان روابط خود را با دهلی نو تقویت کرده است، به این امید که دهلی نو به عنوان یک وزنه تعادل منطقه‌ای در برابر پکن عمل کند.

در ماه‌های اخیر، چین به زائران هندی اجازه داده است تا از اماکن بودایی در تبت بازدید کنند و هر دو کشور محدودیت‌های ویزه سیاحتی متقابل را لغو کرده‌اند.

مانوج کوالرامانی، کارشناس روابط چین و هند در اندیشکده تاکشاشیلا در بنگلور، گفت: «هند و چین هر دو درگیر فرآیندی هستند که احتمالاً طولانی و پرچالش برای تعریف یک تعادل جدید در روابط خواهد بود.»