کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (شنبه، ۸ سنبله) پاکستان ۶۲۰۹ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون، این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، انگور اده و بهرامچه با اجبار و اختیار وارد کشور شدهاند.
همزمان با این ایران نیز روز گذشته ۱۶۷۷ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است و این مهاجران از مرز اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان میگوید که تاکنون ۲.۳ میلیون مهاجر کشور از ایران و پاکستان به گونه اجباری و اختیاری بازگشتهاند و این مهاجران بازگشته دچار آسیبهای روانی شدهاند.
این سازمان در بیانیهای گفته است که زنان و دختران بازگشته با محدودیتهای فزایندهای در زمینه حقوق خود در افغانستان رو به رو هستند. اقلیتهای قومی و مذهبی، فعالان حقوق بشر و روزنامهنگاران نیز پس از بازگشت در معرض خطر جدی قرار دارند.
در این بیانیه آمده است: «ظرفیت محدود افغانستان برای جذب چنین تعداد زیادی از بازگشتکنندگان، نیازهای بشردوستانه موجود، افزایش بیکاری و تأثیر بلایای طبیعی را تشدید میکند.»
