مهاجرت

پاکستان در یک روز ۶۲۰۹ مهاجر را اخراج کرد

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (شنبه، ۸ سنبله) پاکستان ۶۲۰۹ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.

به گفته این کمیسیون، این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، انگور اده و بهرامچه با اجبار و اختیار وارد کشور شده‌اند.

همزمان با این ایران نیز روز گذشته ۱۶۷۷ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است و این مهاجران از مرز اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان می‌گوید که تاکنون ۲.۳ میلیون مهاجر کشور از ایران و پاکستان به گونه اجباری و اختیاری بازگشته‌اند و این مهاجران بازگشته دچار آسیب‌های روانی شده‌اند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفته است که زنان و دختران بازگشته با محدودیت‌های فزاینده‌ای در زمینه حقوق خود در افغانستان رو به رو هستند. اقلیت‌های قومی و مذهبی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران نیز پس از بازگشت در معرض خطر جدی قرار دارند.

در این بیانیه آمده است: «ظرفیت محدود افغانستان برای جذب چنین تعداد زیادی از بازگشت‌کنندگان، نیازهای بشردوستانه موجود، افزایش بیکاری و تأثیر بلایای طبیعی را تشدید می‌کند.»