آمارهای کمیسیون امور مهاجران طالبان نشان میدهند که در روزهای اخیر روند اخراج مهاجران از پاکستان افزایش یافته و در دو روز گذشته بهطور میانگین روزانه نزدیک به ۳۵۰۰ تن اخراج شدهاند.
روز شنبه، ۱ سنبله، ۳۳۸۱ تن از طریق گذرگاههای مرزی تورخم و سپینبولدک به کشور بازگردانده شدند.
یک روز پیش از آن نیز ۳۳۸۹ تن یا اخراج و یا بهطور داوطلبانه بازگشتند. این رقم در ۳۰ اسد حدود دو هزار تن بود.
در همین حال، اخراج مهاجران از ایران در سطح ثابتی باقی مانده و روزانه میان ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تن را در بر میگیرد.
تنها در ۱ سنبله، ایران ۳۲۴۸ تن را به کشور بازگرداند؛ آماری که با میانگین هفته گذشته همخوانی دارد.
طبق آمار رسمی، ایران از آغاز سال جاری تاکنون دستکم ۲ میلیون شهروند افغانستان را اخراج کرده است. پاکستان نیز تا ۳۰ اسد حدود ۵۹ هزار و ۹۲۷ تن را اخراج کرده که معادل ۴.۹ درصد از مجموع ۱.۲ میلیون اخراجی در سال ۲۰۲۵ است؛ رقمی که عمدتاً از ایران صورت گرفته است.
این بازگشتهای گسترده، هزاران تن را به کشوری بازمیگرداند که با بیکاری، مشکلات اقتصادی و محدودیتهای شدید در برابر زنان و دختران، از جمله ممنوعیت آموزش فراتر از صنف ششم و دانشگاه، دستوپنجه نرم میکند.
