سیاست

وزیر خارجه چین برای نشست سه‌جانبه به کابل آمد

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، امروز چهارشنبه برای اشتراک در نشست سه‌جانبه با وزیران خارجه طالبان و پاکستان به کابل آمد.

این ششمین نشست سه‌جانبه میان سه طرف خواهد بود. در این سفر او را نماینده ویژه چین برای افغانستان نیز همراهی می‌کند.

پیش از برگزاری نشست سه‌جانبه، وزیر خارجه چین با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در کابل دیدار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که در این دیدار در باره «گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف» گفتگو شده است.

بر بنیاد این بیانیه، متقی در این دیدار روابط با چین را در حال توسعه توصیف کرده و چین را شریک مهم تجاری افغانستان خوانده است.

او گفته که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور سالانه به یک میلیارد دالر می‌رسد.

او همچنین خواستار آن شد که کمیسیون‌های مشترک بین‌دولتی برای پیگیری این موضوعات فنی و اقتصادی تشکیل جلسه دهند و همکاری خود را گسترش دهند.

متقی تأکید کرده که از خاک افغانستان «هرگز در برابر کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد.»

در بیانیه به نقل از وزیر خارجه چین آمده است که نهادهای ذیربط دو طرف در حال کار هستند تا صادرات افغانستان به چین افزایش یابد.

وی همچنین ابراز تمایل کرده که افغانستان به‌صورت رسمی به پروژه بزرگ «کمربند و راه» چین بپیوندد.

او گفته که کشورش علاقه‌مند است همکاری با نهادهای مسئول در افغانستان را در زمینه مطالعات امکان‌سنجی و استخراج معادن گسترش دهد و افزوده که قصد دارند در سال جاری میلادی، روند عملی استخراج معادن را آغاز کنند.

در بیانیه به نقل از آقای وانگ آمده که وی همچنین وعده داد که «چین به حمایت سیاسی و اقتصادی از افغانستان ادامه خواهد داد.»

وزارت خارجه چین تا اکنون در باره این د یدار جزئیات ارائه نکرده است.

این در حالی است که وزیر خارجه پاکستان نیز امروز چهارشنبه برای اشتراک در نشست سه جانبه به کابل آمد.