افغانستان

منابع: طالبان سه استاد دانشگاه کابل را «بی‌هیچ دلیلی» برکنار کردند

عکس از دو استاد برکنار شده دانشگاه کابل توسط طالبان

منابع به آمو می‌گویند که طالبان سه تن از استادان سابقه‌دار و مسلکی دانشکده شرعیات دانشگاه کابل را «به هیچ دلیلی» برکنار کرده‌اند.

به گفته منابع، عبدالمتین شهیدی، محمد عصامی و احسان‌الله مبارز، سه تن از استادان این دانشگاه بودند که از سوی طالبان برکنار شده‌اند.

این در حالی است که پیش از این منابع به آمو گفتند که در پی آغاز روند کاهش بست‌ها در میان نیروهای نظامی طالبان، شماری از استادان دانشگاه‌ها و آموزگاران مکتب‌ها نیز از وظایف‌شان برکنار شدند.

این منابع با تأکید بر کاهش شدید تنخواه آموزگاران می‌گویند که تنخواه شماری از آموزگاران به کمتر از پنج‌هزار افغانی نیز رسیده است.

پیش از این آمو به نسخه‌ای از یک طرح وزارت معارف طالبان دست یافت که در آن به دستور هبت‌الله آخندزاده روی حذف نزدیک به ۹۰ هزار بست کار شده بود که به عنوان متوازن سازی تشکیلات تدوین شده بود.

اما این روند تنها به آموزگاران مکتب‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه طالبان اخیراً شماری از استادان دانشگاه‌ها را نیز اخراج کرده‌اند.

شماری از شهروندان کشور این اقدام طالبان را در ادامه سیاست‌های ضد افکار مخالف حاکمیت شان عنوان کرده‌اند و می‌گویند که طالبان در پی شکل‌دهی افکار عمومی به ویژه در دانشگاه‌ها، مطابق با افکار خود شان هستند.