منابع از خوست به آمو میگویند که طالبان در برخی از ولسوالیهای این ولایت، از جمله ولسوالی علیشیر، مالیات بر خدمات پزشکی و دواخانهها را ۷ برابر افزایش دادهاند.
به گفته منابع، اکنون طالبان در ولسوالیهای خوست از دواخانهها و کلینیکهای خصوصی تا ۱۵۰۰۰ افغانی مالیات جمعآوری میکنند.
منابع افزودهاند که طالبان این مالیات را در مرکز خوست نیز چندین برابر ساختهاند که برای پزشکان و دواخانهداران، «کمرشکن» است.
برخی از دواخانهداران و مسئولان کلینیکهای صحی خصوصی در خوست میگویند که یک دوخانه در این ولایت ۵۰۰۰ افغانی و اگر معاینهخانه هم داشته باشد، ناگزیر است که ۱۵۰۰۰ افغانی برای طالبان مالیات بپردازد.
آنان تاکید دارند که پیش از این مالیات بر فعالیت آنان، ۷۰۰ افغانی بود و در اوایل برگشت حاکمیت دوباره طالبان، در فرمان رهبر آنان معاف شده بود.
منابع افزودهاند که این افزایش مالیات فشار بر دواخانهداران و کلینیکهای خصوصی را افزایش داده و آنان را ناگزیر ساخته است تا آن را با کسب پول بیشتر از مریضداران جبران کنند.
با این حال، طالبان به تمامی دواخانهداران و کلینیکهای خصوصی در خوست دستور دادهاند تا هرچه زودتر مالیات تعیین شده را بپردازند، در غیرصورت با توقف فعالیت مواجه خواهند شد.
طالبان تاکنون به گونه رسمی در مورد افزایش مالیات بر خدمات پزشکی خصوصی چیزی نگفتهاند.
