جورجت گاگنون، معاون نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در امور افغانستان، میگوید که ممنوعیت آموزشی و تحصیلی دختران و زنان در افغانستان «یک ضایعه بزرگ» برای کل جامعه این کشور است.
او در مصاحبهای گفته است: «من در سراسر کشور (افغانستان) صدها دختر را میدیدم که به مکتب میرفتند. آنان را در کوچه و خیابان میدیدید که وارد و خارجِ مکتبها و دانشگاهها میشدند. فکر میکنم دانشگاه کابل دستکم نصف شاگردانش دختر بودند؛ اما حالا، البته که دیگر چنین چیزی را نمیبینید.»
خانم گاگنون تاکید کرده است: «این واقعاً دلشکن است. این یک ضایعهٔ بزرگ برای کل جامعه است. نه تنها برای این دختران و خانوادههایشان؛ بلکه به طور کلی برای جامعه.»
این در حالی است که طالبان در چهارمین سال حاکمیت شان، دروازه مکتبها و دانشگاهها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم و زنان همچنان بسته نگهداشتهاند.
هرچند در آغاز طالبان ادعا میکردند که این موضوع تا «امر ثانی» از سوی رهبر شان تعلیق شده است؛ اما با گذشت چهار سال، شماری از شهروندان میگویند که این ادعا ترفندی طالبان برای اعمال کامل سیاستهای «زنستیزانه» و علیه حق آموزش دختران بوده است.
این سیاستهای طالبان تا کنون با واکنشهای جدی از سوی کشورهای جهان اسلام، سازمانهای اسلامی و علمای با نفوذ جهان اسلام مواجه شده و آن را خلاف آموزههای دینی و شریعت خواندهاند؛ اما آنان همچنان تا کنون بر این سیاست خود پافشاری کردهاند.
