نیویارک تایمز در گزارش تازهای گفته است که کابل، پایتخت افغانستان، به دلیل کمآبی در حال خشکشدن است و راهحلهای که ممکن است چاره کار باشند، خیلی دیر خواهند رسید.
این روزنامه امریکایی میگوید که شش میلیون جمعیت ساکن در کابل ممکن است تا سال ۲۰۳۰ میلادی بدون آب باشند.
در این گزارش آمده است که هرچند طالبان در تلاش برای یافتن راهحل است؛ اما ذخایر مالی آنان برای مهار این بحران نیز به اندازه حوضهای آب کابل خشک هستند.
نیویارک تایمز میگوید: «کابل در حال خشک شدن است، به دلیل بارندگی کمتر و ذوب برفها پژمرده شده و توسط چاههای غیرمجاز تخلیه میشود. آنقدر خشک شده است که شش میلیون جمعیت آن ممکن است تا سال ۲۰۳۰ بدون آب باشند و اکنون در حال جنگ بر سر آن هستند.»
در گزارش این روزنامه افزوده شده که ذخایر آب کابل تقریباً دو برابر سریعتر از پر شدن، در حال خالی شدن هستند. طالبان که با کمبود پول نقد مواجه است، تاکنون نتوانسته آب را از سدها و رودخانههای اطراف به این شهر در حال مواجه با بحران بیاورند.
این در حالی است که سازمان غیرانتفاعی میرسی کورپس پیش از این نیز در گزارشی هشدار داد که اکنون کابل در معرض خطر تبدیل شدن به اولین پایتخت مدرنی در جهان است که ذخایر آب زیرزمینی آن تمام میشود.
کابل که توسط کوههای برفی احاطه شده و سه رودخانه از آن عبور میکنند، تا کنون هرگز به عنوان یک شهر خشک شناخته نشده است. اما در حالی که جمعیت آن در ۲۵ سال گذشته تقریباً شش برابر شده، هیچ سیستم مدیریت آب مناسبی برای آوردن آب از منابع دیگر یا تنظیم استخراج زیرزمینی از گلخانهها، کارخانهها و ساختمانهای مسکونی که در سراسر این شهر قارچگونه رشد میکنند، ایجاد نشده است.
