طالبان دو تن را به اتهام «قتل» در ولایتهای خوست و پکتیا در برابر همگان شلاق زدند. دادگاه عالی زیر اداره طالبان در دو خبرنامه جداگانه گفته است که هر یکی از این افراد از ۳۰ تا ۳۹ شلاق زده شده و به یک سال تا سه سال زندان نیز محکوم شدهاند.
این نخستین بار است که طالبان افراد متهم به «قتل» را در ملاء عام شلاق میزنند. پیش از این طالبان چندین تن را در ولایتهای مختلف، از جمله بادغیس، غور و فراه در محضر عام «اعدام» کردهاند.
طالبان گفتهاند که حین مجازات بدنی این افراد، مسئولان آنان در ولایتهای پکتیا و خوست، مقامهای قضایی آنان و شماری از باشندگان محل حضور داشتهاند.
این در حالی است که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این گزارش سه ماهه اخیر خود گفته است که طالبان به مجازات بدنی افراد با شلاق در برابر دید همگان، به صورت هفتهوار ادامه دادهاند و در این مدت ۲۳۴ تن، از جمله ۱۸۵ مرد و ۴۸ زن و یک کودک را شلاق زدهاند.
یوناما تصریح کرده که از اگست ۲۰۲۱ میلادی به اینسو طالبان شش مورد اعدام دیگر را در ولایتهای غزنی، لغمان، فراه، جوزجان و پکتیا اجرا کردهاند.
با این حال آمارهای گردآوری شده توسط آمو از بیانیههای دادگاه عالی طالبان نشان میدهند که طالبان در هفتههای پسین ۵۳ تن را در ولایتهای مختلف شلاق زدهاند. این آمار افزایش چهار برابری در مقایسه با زمان مشابه در ماه گذشته را نشان میدهد.
بر بنیاد این آمارها، این مجازاتها در هشت ولایت اجرا شده و کابل بیشترین شمار موارد را به خود اختصاص داده است.
در دو هفته پسین، باشندگان هشت ولایت به اتهامهای همچون تبلیغ در برابر نظام، جعل اسناد، قمار و نوشیدن مشروبات الکلی توسط طالبان شلاق زده شدهاند.
