افغانستان

منابع: طالبان در جنوب‌شرقی کشور به دلیل عدم پرداخت عشر، باغداران را بازداشت کرده‌اند

عکس از آرشیف

منابع محلی در ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا، در جنوب‌شرقی کشور، می‌گویند که طالبان به دلیل عدم پرداخت «عشر»، شماری از باغ‌داران و کشاورزان را بازداشت کرده‌اند.

باشندگان خوست، پکتیا و پکتیکا به آمو گفته‌اند که طالبان پیش از این و هنگام برداشت میوه‌های تازه و خشک از مزارع و کوه‌ها به باغ‌داران و کشاورزان هشدار داده بودند که پس از برداشت هر نوع محصول سالانه، باید عشر به آنان بپردازند.

به گفته منابع محلی، اما بسیاری از باغ‌داران و کشاورزان در این ولایت‌ها با وضعیت اقتصادی وخیمی روبه‌رو هستند، تا جایی که نگران پیدا کردن یک وعده غذایی برای صبحانه و شام هستند.

آنان می‌افزایند که در بسیاری از مناطق، مردم به دلیل عدم پرداخت عشر به طالبان بازداشت و برای روزها زندانی شده‌اند.

باشندگان محلی افزوده‌اند که خشکسالی‌های مداوم، باران‌های بی‌موقع و سیلاب‌ها، بیش‌تر باغ‌ها و محصولات کشاورزی این منطقه را نابود کرده و مردم حتی قادر به تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی خود نیستند. با این حال، طالبان همچنان با زور و اجبار به جمع‌آوری عشر ادامه داده‌اند.

منابع می‌گویند که در دوره حکومت پیشین، بسیاری از مردم این ولایت‌ها از برداشت محصولات خود عشر (ده‌-یک) به خانواده‌های فقیر منطقه می‌دادند که نیازهای اولیه آنان را برآورده می‌کرد؛ اما اکنون و با برگشت حاکمیت دوباره طالبان، آن کمک‌ها به بسیاری از خانواده‌های فقیر نیز قطع شده است.

این در حالی است که منابع محلی می‌افزایند، اخیراً خودکشی در ولایت‌های خوست، پکتیکا و پکتیا نیز افزایش یافته که بسیاری از دلایل آن «خشونت طالبان، بیکاری و سرنوشت نامعلوم» عنوان می‌شود.