مهاجرت

مقام ایرانی: بیش از ۷۹۰۰۰۰ مهاجر افغانستان تنها از مرز دوغارون اخراج شده‌اند

جعفر سیدآبادی والی خراسان رضوی ایران

جعفر سیدآبادی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی ایران، می‌گوید که از آغاز سال جاری خورشیدی تا ۱۱ اسد، ۷۹۰۱۰۰ مهاجر افغانستان تنها از مرز دوغارون این کشور اخراج شده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او روز یکشنبه در سفری به مرز دوغارون ایران گفته است: «دولت و ملت ایران در طول چهار دهه گذشته حق همسایگی و میزبانی از اتباع این کشور همسایه (مهاجران افغانستان) را به خوبی ادا کرده‌اند و نشان داده‌اند که همچنان در کنار ملت افغانستان هستند.»

این مقام ایرانی تاکید کرده ورود قانونی مهاجران هر کشوری به ایران مهمترین رویکرد دولت این کشور است و کسانی که به شکل قانونی وارد ایران می‌شوند از «همه خدمات پیش‌بینی شده» بهره‌مند خواهند شد.

جعفر سیدآبادی با اشاره به این که جامعه بین‌المللی باید «نگاه ویژه‌ای به خروج مهاجران بدون مدرک از ایران داشته باشند، افزود: «جمهوری اسلامی ایران از جوامع بین‌المللی این توقع را دارد که در قبال ارائه این همه خدمات به اتباع، آن‌ها نیز نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.»

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی ایران تایید می‌کند که بعد از جنگ ۱۲ روزه این کشور با اسرائیل، روند خروج مهاجران غیرمجاز افغانستان از این کشور افزایش داشته است.

از طرفی هم او می‌افزاید که در پی سفر والی طالبان در هرات به خراسان رضوی، چندین تفاهمنامه اقتصادی و سرمایه‌گذاری به امضای والیان این دو ولایت همرز رسید که «زمینه مناسب اشتغال پایدار» را در این مناطق فراهم می‌کند.

این در حالی است که شماری از مهاجران برگشته از ایران می‌گویند که حین بازگشت اجباری، با «ضرب‌وشتم، مصادره اموال، رفتارهای غیرانسانی و هتک حرمت» رو‌به‌رو بوده‌اند.