وزارت اطلاعات و فرهنگ زیر اداره طالبان میگوید که ۱۴۳۰ اثر باستانی کشف شده در مس عینک لوگر به کابل انتقال داده شده است.
به گفته این وزارت، این آثار باستانی از ساحه مس عینک لوگر کشف شدهاند و به ریاست باستانشناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان تحویل داده شده است.
طالبان میگویند که آثار کشفشده شامل اثرهای سفالی، سنگی، فلزی، شیشهای استخوانی و چوبی هستند و قدمت آنها به بیش از پنج هزار سال و به دورههای کوشانیان و ساسانیان میرسد.
ذبیحالله سادات، رئيس باستانشناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان میگوید که این اثرها پس از پاککاری، ترمیم، تشخیص و تسجیل، به موزیم ملی منتقل خواهند شد.
هر چند افغانستان بهدلیل ویژگیهای تأریخی و جغرافیایی، مکانهای باستانی و میراثهای فرهنگی بسیاری را در خود دارد؛ اما شهروندان کشور از شیوه نگهداری آنها نگران هستند.
شماری از فرهنگیان و باستانشناسان میگویند که در طی دههها جنگ و وقوع رویدادهای طبیعی، بخشی از آثار باستانی و مکانهای تاریخی کشور تخریب یا از بین رفتهاند.
به گفته آنان اگر توجه جدی به این آثار و مکانهای تاریخی نشود، افغانستان این سرمایه فرهنگی و تاریخیاش را از دست خواهد داد.
این در حالی است، بتهای بامیان که یکی از غنیمتهای بزرگ تاریخی کشور به شمار میرود، در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان منفجر شدند و بخشهای از این آنها آسیب جدی دیدند؛ رویدادی که فاجعهبار خوانده میشود.
این مجسمهها که قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارند، بزرگترین مجسمههای سنگی ایستاده جهان به شمار میروند؛ اما آگاهان از کم توجهی به این آثار و اقدامهای ضد آن، ابراز نگرانی میکنند.
