افغانستان

طالبان یک تن را در کاپیسا به اتهام «تبلیغات» در برابر حاکمیت‌شان شلاق زدند

عکس از آرشیف.

طالبان یک تن را در ولسوالی حصه اول ولایت کاپیسا به اتهام آن‌چه آنان «تبلیغات» علیه حاکمیت شان عنوان کرده‌اند، در برابر دید همگان شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی زیر اداره طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که این فرد هفته گذشته (۸ اسد) ۳۹ دره زده شده و به یک سال و شش ماه زندان نیز محکوم شده است.

بر بنیاد این خبرنامه، این فرد پس از تایید دادگاه عالی طالبان و با حضور مقام‌های محلی طالبان در کاپیسا شلاق زده شده است.

در کمتر از چهار سال پسین، طالبان نزدیک به هزار و ۲۰۰ تن را به اتهام‌های گوناگون به‌شمول سرقت، فرار از منزل، داشتن روابط نامشروع و دیگر موارد مرتبط شلاق زده‌اند. مجازات بدنی افراد توسط طالبان بارها از سوی ملل متحد و نهادهای جهانی حقوق‌بشری انتقاد شده و از آنان خواسته شده است این شیوه مجازات افراد را متوقف کنند. اما طالبان به این کار همچنان ادامه داده‌اند.

برخی از عالمان می‌گویند که انتقاد از حاکمان و نحوه حکومت‌داری آنان مجاز است و دره زدن کسانی که به نقد و انتقاد می‌پردازند، خلاف آموزه‌های دینی است.

با این حال، طالبان در هفته‌های پسین ده‌ها تن را به دلیل نشر مطالب در صفحه‌های اجتماعی در سراسر کشور بازداشت کرده‌اند. به گفته منابع، شش تن از خبرنگاران نیز از جمله افراد بازداشت شده توسط طالبان هستند.

برخی از آگاهان این عملکرد طالبان را خلاف ارزش‌های انسانی و «سرکوب» صداهای مخالف می‌دانند و می‌گویند که طالبان دین و شریعت را «ابزاری برای سرکوب مخالفان» ساخته‌اند.