حقوق بشر

طالبان دو تن را در پکتیا شلاق زدند

عکس از آرشیف.

در ادامه مجازات بدنی افراد توسط طالبان، دو تن در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا به اتهام «دزدی» شلاق زده‌ شده‌اند.

دادگاه عالی زیر اداره طالبان در خبرنامه گفته است که آنان این هریکی از این افراد را از ۳۰ تا ۳۹ دره زده‌اند و از هشت ماه تا ده ماه زندان نیز محکوم کرده‌اند.

بر بنیاد این خبرنامه، طالبان این افراد را پس از تایید دادگاه عالی شان مجازات بدنی کرده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که حین شلاق زدن این دو تن، مقام‌های قضایی و مسئولان محلی طالبان در ولسوالی سمکنی، ولسوال، مسئول استخبارات و فرمانده امنیه آنان در این ولسوالی حضور داشته‌‌اند.

این در حالی است که طالبان روز گذشته (شنبه، ۴ اسد) شش تن را به اتهام مرتبط با مواد مخدر در کابل شلاق زدند.

به گفته دادگاه عالی طالبان، این افراد به اتهام فروش و قاچاق مواد مخدر، مشروبات الکلی، چرس و تابلیت «ک» محکوم به مجازات شده بودند.

با این حال طالبان پس از بازگشت به قدرت در کمتر از چهار سال گذشته حداقل هزار و ۱۰۰ تن را در ولایت‌های مختلف و اتهام‌های گوناگون در برابر دید همگان شلاق زده‌اند.

شهروندان کشور و شماری از فعالان حقوق‌بشر با انتقاد از رویکرد سخت‌گیرانه‌ طالبان، شلاق بستن مردم از سوی آنان را در برابر دید مردم، نقض آشکار حقوق‌بشر می‌دانند.

پیش از این، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق‌بشر ملل متحد برای افغانستان در گزارش اخیرش ضمن نکوهش مجارات بدنی شهروندان کشور از سوی طالبان، گفت که زنان و مردان در افغانستان بدون اسناد بسنده از سوی طالبان و بدون محاکمه عادلانه مجازات می‌شوند؛ موردی که از زنان و دختران بیش‌تر قربانی گرفته است.