منابع محلی از پکتیکا به آمو میگویند که باشندگان این ولایت ساختمان یک مکتب را با هزینه شخصیشان ساختهاند.
به گفته منابع، این مکتب در منطقه زمری کوت ولسوالی یوسف خیل این ولایت ساخته شده و هزینه آن را جوانان، مسافران و بزرگان محلی این ولایت پرداختهاند.
با ساخت این مکتب، باشندگان پکتیکا میگویند که صدها دانشآموزش از سرپناه آموزشی مستفید خواهند شد.
منابع افزودهاند که شماری زیادی از مکتبها در این ولایت هنوز ساختمان ندارند و این موضوع دانشآموزان را شرایط سخت آموزش مواجه ساخته است.
این در حالی است که طالبان پس از برگشت دوباره حاکمیت شان، دانشآموزان و دانشجویان دختر را از رفتن به مکتبهای بالاتر از صنف ششم و دانشگاهها منع کردهاند.
این اقدام طالبان هرچند با واکنشهای تند کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام رو به رو شده؛ اما آنان تا کنون هیچ تغییری در این تصمیم شان نیاوردهاند.
از طرفی هم طالبان محدودیتها بر حقوق و آزادیهای زنان و دختران در کشور را نیز تشدید کردهاند.
