افغانستان

مرکز حقوق بشر افغانستان: بازداشت زنان توسط طالبان نقش آشکار کرامت انسانی و امنیت شخصی است

عکس از محتسبان امر به معروف طالبان. آرشیف

مرکز حقوق بشر افغانستان در پیوند به بازداشت‌های اخیر زنان توسط محتسبان امر به معروف و نیروهای طالبان گفته است که این اقدام، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بشر، به‌ویژه کرامت انسانی، حق آزادی و امنیت شخصی و حق رهایی از شکنجه و رفتارهای غیرانسانی است و آن را محکوم می‌کند.

این مرکز می‌گوید که این بازداشت‌ها «خودسرانه، فراقانونی و تبعیض‌آمیز» است و در راستای اقدام «اپارتاید جنسیتی» طالبان و آزار و اذیت زنان توسط آنان انجام می‌شود.

مرکز حقوق بشر افغانستان می‌گوید که به شدت نگران سرنوشت، سلامت جسمی و کرامت انسانی بازداشت شدگان است و این «کارنامه‌های سیاه طالبان» در زمینۀ بازداشت‌های «خودسرانه، شکنجه‌های سیستماتیک، تجاوز جنسی، ناپدیدسازی‌های اجباری و قتل‌های خودسرانه به عنوان ابزار کنترول اجتماع مستند شده‌اند.

در اعلامیه این مرکز آمده است که چنین اقدام‌های سرکوب‌گرایانه نه تنها بازداشت‌شدگان را به صورت مستقیم آسیب می‌زند؛ بلکه تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی آن تمام خانواده‌ها و اهالی مختلف جامعه افغانستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این اعلامیه از جهان و سازمان ملل متحد خواسته شده که به صورت فوری به موج جدید بازداشت‌های خودسرانه زنان در کابل واکنش نشان دهند و اقدام‌های عاجل برای توقف این روند روی دست بگیرند.

از طرفی هم مرکز حقوق بشر افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که فشارهای هدف‌مند سیاسی و حقوقی را بر طالبان افزایش داده و استفاده از ابزارهای حقوقی بین‌المللی علیه عاملان این «جنایت‌ها» را در دستور کار قرار دهد.

از طرفی هم این مرکز می‌گوید که کشورهای عضو سازمان ملل متحد، کشورهای اسلامی، اتحادیه اروپا و سازمان‌های مدافع حقوق بشر باید بازداشت‌های خودسرانه زنان افغانستان توسط طالبان را به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» محکوم کنند و خواستار پیگیری شفاف و علنی رهایی زنان بازداشت شده شوند و حمایت عملی از قربانیان و خانواده‌های شان را مدنظر قرار دهند.