۹۶ نهاد مدنی و جنبشهای اعتراضی زنان در نامه سرگشاده به دولت آلمان و با ارسال به نهادهای بینالمللی و دولتهای اروپایی، گفتهاند که عادیسازی روابط آلمان با طالبان در تضاد آشکار با اصول اساسی حقوق بشر، مسئولیت اخلاقی در قبال قربانیان خشونت و سرکوب و تعهدات بینالمللی این کشور قرار دارد.
این جمعی از نهادها و جنبشهای اعتراضی که خود را فعالان در حوزه حقوق بشر، حقوق زنان، مهاجران و عدالت انتقالی عنوان میکنند، از بازگرداندن پناهجویان افغانستان از آلمان هشدار دادهاند.
در این نامه سرگشاده آمده است: «طالبان نظام مبتنی بر ترور، تبعیض قومی و اپارتاید جنسیتی در افغانستان برقرار کردهاند. زنان و دختران بهطور سیستماتیک از آموزش، اشتغال، خدمات بهداشتی و آزادیهای بنیادین محروم شدهاند. اقلیتهای قومی و مذهبی هدف سرکوب، بازداشت، تبعیض و حذف فیزیکی قرار گرفتهاند. جامعه مدنی، رسانهها و نهادهای مستقل بهشکل کامل فروپاشیدهاند.»
این نهادها و جنبشها میگویند در شرایطی که طالبان « کنترول مطلق و خشونتبار» بر افغانستان دارند، بازگرداندن پناهجویان به این کشور نقض صریح اصل عدم بازگشت اجباری مندرج در کنوانسیون ژنیو ۱۹۵۱ و قوانین بشردوستانه بینالمللی است.
در نامه تاکید شده است که در صورت بازگرداندن این پناهجویان، آنان در معرض «تهدید، شکنجه، بازداشت خودسرانه و ناپدیدسازی اجباری» قرار خواهند گرفت.
این در حالی است که رسانههای آلمانی اخیراً گزارش دادهاند که آلمان دومین گروه مهاجران پس از سال ۲۰۲۱ میلادی را که شامل ۸۱ تن است، بامداد روز جمعه، ۲۷ سرطان، به افغانستان اخراج کرد.
سخنگوی وزارت داخله آلمان گفته است که یک هواپیمای حامل ۸۱ تن شامل کسانی که حکم اخراج قطعی یا سابقه کیفری داشتهاند، بامداد جمعه از فرودگاه لایپزیگ پرواز کرد.
اما در پی اعلام آمادگی وزیر داخله آلمان برای گفتگو مستقیم با طالبان به منظور فراهمسازی شرایط اخراج مهاجران افغانستان، ملل متحد از این رویکرد به شدت انتقاد کرده و آن را «نامناسب» خوانده است.
راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه در ژنیو تأکید کرد که بازگرداندن افراد به افغانستان در شرایط کنونی غیرقابل قبول است.
او به خبرنگاران گفت: «ما موارد نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان را مستندسازی کردهایم و شرایط در آن کشور برای بازگشت مهاجران مساعد نیست.»
پیش از این عرفات جمال، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در کابل، نیز اعلام کرد که «هشدار عدم بازگشت» به افغانستان همچنان به قوت خود باقی است و از کشورهای میزبان خواست که از بازگرداندن اجباری مهاجران خودداری کنند.
