یافتههای آمو از خبرنامههای منتشر شده از سوی دادگاه عالی طالبان نشان میدهند که در چهار روز (از ۱۶ تا ۱۹ سرطان)، ۱۶ تن از جمله یک زن در چهار ولایت کشور شلاق زده شدهاند.
بر بنیاد این یافتهها، طالبان این افراد را در ولایتهای کابل، کاپیسا، فاریاب و غزنی به اتهامهای «زنا، فرار از منزل، فروش و انتقال مواد نشهآور و مشروبات الکلی» از ۱۰ تا ۳۹ دره زدهاند.
این یافتهها همچنین نشان میدهند که طالبان شماری از این افراد را در ولایتهای مختلف از شش ماه تا سه سال زندان نیز محکوم کردهاند.
این در حالی است که طالبان پس از بازگشت به قدرت در کمتر از چهار سال گذشته حداقل هزار و ۱۰۰ تن را در ولایتهای مختلف و اتهامهای گوناگون در برابر دید همگان شلاق زدهاند.
شهروندان کشور و شماری از فعالان حقوقبشر با انتقاد از رویکرد سختگیرانه طالبان، شلاق بستن مردم از سوی آنان را در برابر دید مردم، نقض آشکار حقوقبشر میدانند.
پیش از این، گزارشگر ویژه شورای حقوقبشر ملل متحد برای افغانستان در گزارش اخیرش ضمن نکوهش مجارات بدنی شهروندان کشور از سوی طالبان، گفت که زنان و مردان در افغانستان بدون اسناد بسنده از سوی طالبان و بدون محاکمه عادلانه مجازات میشوند؛ موردی که از زنان و دختران بیشتر قربانی گرفته است.
