ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، میگوید که صدور حکم بازداشت عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی طالبان و هبتالله آخندزاده، رهبر آنان، پیام روشن به کشورهایی است که در پی عادیسازی رژیم طالبان هستند.
او در اکس نگاشته است که طالبان در حاکمیت شان حقوق اساسی و کرامت نیمی از جمعیت افغانستان که زنان و دختران است را انکار میکنند.
آقای بنت گفته است: «من از احکام بازداشت استقبال میکنم، گامی بزرگ به سوی عدالت، به ویژه برای زنان و دختران {افغانستان} است. این پیام مهمی میفرستد که مصونیت از مجازات دوام نخواهد داشت. همچنین پیام روشن به کشورهای است رژیمی را که حقوق اساسی و کرامت نیمی از جمعیت افغانستان را انکار میکند، عادیسازی میکنند.»
دیوان کیفری بینالمللی پیش از این اعلام کرد که شعبه دوم دادگاه مقدماتی این دادگاه روز سهشنبه حکم بازداشت هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان، و عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه آنان، را به اتهام «ارتکاب جنایت علیه بشریت» صادر کرده است.
این اولین بار است که رهبران طالبان از سوی یک نهاد بینالمللی بهصورت رسمی تحت پیگرد قرار میگیرند.
این دادگاه گفته است که «دلایل موجهی» وجود دارد که نشان میدهند هبتالله و عبدالحکیم از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا دستکم ۲۰ جنوری ۲۰۲۵ میلادی، مرتکب «جنایات گسترده و نظاممند علیه زنان، دختران و سایر گروههای آسیبپذیر» در افغانستان شدهاند.
به گفته این دادگاه این «جنایات» شامل آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت، حبس، شکنجه، ناپدیدسازی اجباری و محرومیت نظاممند از آزادیها و حقوق اساسی بوده است.
طالبان اما گفتهاند که «هیچگونه صلاحیت و مشروعیتی برای این نهاد قائل نیستند و آن را به رسمیت نمیشناسند و این حکم همچنان بیاساس و بیتاثیر است».
