مهاجرت

منابع: تاجیکستان به مهاجران افغانستان مهلت ۱۵ روزه برای ترک این کشور را داده است

عکس از مهاجران افغانستان مقیم در تاجیکستان

منابع به آمو می‌گویند که دولت تاجیکستان از چندی به این‌سو اقدام به بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان کرده و برای مهاجران ۱۵ روز مهلت داده است تا این کشور را ترک کنند.

یکی از این منابع در پیام صوتی گفته است دولت تاجیکستان در حالی مهاجران را بازداشت و با اجبار به افغانستان اخراج می‌کند که اکثر آنان مدارک قانونی اقامت در این کشور را دارند.

به گفته منابع، بیش از ۱۳ هزار شهروند افغانستان در حال حاضر در تاجیکستان زندگی می‌کنند و اکثر آنان در انتظار نهایی شدن پرونده‌های مهاجرتی‌شان از سوی دولت کانادا هستند.

منابع افزوده‌اند شمار زیادی از این مهاجران، کارمندان دولت پیشین افغانستان هستند که پس از سقوط نظام جمهوریت، از ترس «تهدید و پیگرد توسط طالبان» به تاجیکستان پناه برده‌اند.

به گفته آنان، دولت تاجیکستان در یک هفته گذشته روزانه ده‌ها تن که اکثر آنان مردان خانواده‌ها هستند را بدون اطلاع قبلی و آگاهی خانواده‌های‌شان، از سر وظایف و کارهای‌شان بازداشت کرده و به افغانستان برگشت داده است. بیش‌تر این پناهجویان در شهرک وحدت و ناحیه رودکی شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، زندگی می‌کنند.

این در حالی است‌ که ایران و پاکستان نیز فشارهای روزافزون و بی‌پیشینه‌ای را بالای‌ بر مهاجران کشور وارد کرده و‌ روزانه ده‌ها هزار تن را اخراج می‌کنند.

افغانستان یکی از کشور‌های با بلندترین شمار مهاجران و‌ پناهجویان در سطح جهان است. بر بنیاد آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، بیش از ۶ میلیون شهروند افغانستان در سراسر جهان پناهنده اند که از این میان بیش‌ترین آنان در ایران و پاکستان به سر می‌برند.

در همین حال، ترس از انتقام طالبان از کارمندان دولت پیشین افغانستان، یکی از نگرانی‌های اصلی در میان کسانی است که از کشورهای همسایه با اجبار اخراج می‌شوند. تاکنون چندین مورد از خشونت طالبان و حتا قتل افراد برگشت کننده، گزارش شده است.

سه منبع از پنجشیر به آمو گفته‌اند که در ماه جوزای سال روان خورشیدی، طالبان حدود ۲۰ تن‌ ازجوانانی را که از ایران برگشته بودند، به اتهام ارتباط با جبهه‌های نظامی ضد طالبان، بازداشت کرده‌اند. منابع می‌گویند که طالبان این افراد را از روستای زمانکور ولسوالی عنابه پنجشیر بازداشت کرده‌اند.

با وجود‌ تهدیدها، اما دولت‌های ایران و پاکستان و حالا تاجیکستان، به روند اخراج اجباری پناهندگان ادامه داده‌اند.