نادریار احمدی، رئيس مرکز اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران، میگوید مهاجران افغانستان که از ایران اخراج شدهاند؛ اما پول، داراییها و معاملههای کسبوکار شان جا ماندهاند، میتوانند با گرفتن وکیل آنها را به دست بیاورند.
او در صحبت با یک رسانه ایرانی تاکید کرده که مهاجران اخراج شده در این زمینه نیاز به پرداخت پول به وکیل مدافع هم نیستند و این کار را میتوانند با مراجعه به بخش قنسولی سفارت انجام دهند.
نادریار احمدی افزوده است، اگر این مهاجران خویشاوندان و اقاربی در ایران دارند، میتوانند آنان را نیز به عنوان وکیل تسویه حساب معاملههایشان برگزینند.
رئيس مرکز اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران گفته است: «حتی بسیاری از این افراد (مهاجران اخراج شده افغانستان) اقوام شان در ایران هستند، میتوانند با ارائه یک وکالتنامه رسمی به فردی، او را مسئول پیگیری معاملههایشان تعیین بکنند. ما در ادارههای استانی خود وظیفه داریم که این موضوع را پیگیری کنیم.»
اما او تاکید کرده است که ادعای جا ماندن اموال، دارایی و حساب معاملههای مهاجران با شهروندان ایرانی، مانع اخراج آنان از ایران نخواهد شد و این بهانهای برای ماندن بیشتر آنان در ایران نیست.
آقای احمدی افزوده است که در این زمینه با مقامهای طالبان صحبت کرده و قرار است که یک کمیته قضایی نیز در خصوص رسیدگی به پروندههای معاملاتی مهاجران افغانستان در ایران، ایجاد شود؛ اما او زمان مشخصی را برای ایجاد این کمیته بیان نکرده است.
این در حالی است که ایران در این اواخر و پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است؛ طوری که بر بنیاد گزارشهای نهادهای ملل متحد، این روند به طور میانگین به اخراج حدود ۳۰ هزار تن در روز میرسد.
