منابع محلی از بلخ به آمو میگویند که مقامهای محلی طالبان به باشندگان شهر مزارشریف دستور دادهاند تا جلو دروازه خانههایشان دوربین مداربسته امنیتی نصب کنند.
اما شماری از باشندگان شهرمزارشریف میگویند که در وضعیت فقر و بیکاری گسترده به سر میبرند و بسیاری از خانوادهها توانایی مالی خرید این دوربینها را ندارند.
به گفته منابع، هزینه نصب و راهاندازی این دوربینها از ۵ تا ۱۰ هزار افغانی بر میدارد و در عین شهروندان با شرایط دشوار اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند.
منابع افزودهاند اما مقامهای محلی طالبان باشندگان شهرمزارشریف را تهدید کردهاند که در صورت عدم نصب دوربینهای مداربسته امنیتی، برق خانههایشان قطع خواهد شد و در سوی دیگر، با مجازات نیز روبهرو میشوند.
بر اساس این دستور طالبان، مالکان منازل مسکونی باید دوربینهای مداربسته امنیتی را خودشان از بازار خریداری کرده و مصارف نصب آنها را نیز بپردازند.
طالبان به گونه رسمی تا کنون در این باره چیزی نگفتهاند.
