افغانستان

خالد حنفی بر مبارزه علیه آن‌چه «تبلیغات» می‌خواند تاکید کرد

خالد حنفی وزیر امر به معروف طالبان. عکس از آرشیف.

در حالی که طالبان در طی نزدیک به چهار سال حاکمیت دوباره‌شان، اقدام به بازداشت و زندانی ساختن ده‌ها خبرنگار، فعال مدنی و مدافع حق آموزش دختران به دلیل ابراز بیان‌شان کرده‌اند، خالد حنفی، وزیر امر به معروف آنان، در یک نوارصوتی که این وزارت به تازگی پخش کرده، بر مبارزه علیه آن‌چه او «تبلیغات» می‌خواند، تاکید کرده است.

او در جمعی از زیر دستانش گفته است: «اکنون جنگ تبلیغات و قلم است و جنگ جبهه‌ای به پایان رسیده است.»

این در حالی است که یک منبع آگاه به ‌آمو پیش از این گفته است که ۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه و نیز سه تن از عالمان دین که از منتقدان طالبان‌ هستند، در زندان طالبان به‌سر می‌برند؛ کسانی به دلیل ابراز نظر، نشر مطالب و بیان بازداشت شده‌اند.

همزمان با این، دو منبع دیگر از نهادهای حامی خبرنگاران به آمو تأیید کرده‌اند که از میان این خبرنگاران، برخی آنان از سوی دادگاه‌های طالبان به دو تا سه ‌سال زندان نیز محکوم شده‌اند.

یکی از منتقدان طالبان که به تازگی از زندان طالبان رها شده و به‌دلایل امنیتی نمی‌خواهد نام او در گزارش یاد شود، در مصاحبه به آمو گفته است که طالبان تحمل پذیرفتن انتقاد را ندارند و انتقاد مردم را با بازداشت و «تهدید سرکوب» می‌کنند.

او گفته است: «طالبان به خانه ما هجوم آوردند، در مقابل همه اعضای خانواده سرم را با پلاستیک سیاه بسته کردند، در جریان بازداشت مقابل همه لت و کوب شدم حتا به اندازه‌ای که از حال رفتم. در جریان بازداشت هم خیلی مورد شکنجه قرار گرفتم.»

همزمان با این از سرنوشت سه عالم دین که از منتقدان طالبان بوده‌اند و به تازگی ‌از سوی طالبان بازداشت شده بودند نیز خبری نیست.

مولوی عبدالقادر قانت، مولوی سراج‌الدین و مولوی بشیر حنفی، سه‌ عالم دین هستند که از سوی طالبان بازداشت شده‌اند.

برخی بستگان این عالمان دین به‌ آمو گفته‌اند که خانواده‌های این عالمان دین در نگرانی جدی به‌ سر می‌برند.