جهان

سه خبر کوتاه از جهان

ادامه تنش‌های عمران خان با ارتش پاکستان، درخواست چین از امریکا برای صداقت در رفتار و ادامه حملات هوایی به اوکراین را در بسته اخبار جهان بخوانید.

عمران خان ارتش پاکستان را به تلاش برای نابودی حزب تحریک انصاف متهم کرد

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، ارتش این کشور را به نابودی حزب تحریک انصاف متهم می‌سازد و می‌گوید شکی ندارد که ارتش او را در یک دادگاه نظامی محاکمه خواهد کرد و به زندان خواهد انداخت.

تنش‌های اخیر میان تحریک انصاف و ارتش پاکستان، نگرانی‌ها را در مورد سرنوشت این کشور هسته‌ای با ۲۲۰ میلیون جمعیت افزایش داده است.

عمران خان که خود به کمک ارتش به قدرت رسیده بود، یکی از سیاست مداران انگشت شمار در این کشور است که آزادانه از دست داشتن ارتش در سیاست و از صحنه برداشتن مخالفانش سخن می‌گوید.

عمران خان ماه گذشته پس از آن که خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد، در پیوند به اتهام‌های فساد مالی از سوی نیروهای دولتی بازداشت شد و بعد از اعتراض‌های خشونت‌بار هوادارانش، رها گردید.

اما هزاران تن از اعضای تحریک انصاف بازداشت شده اند و شمار بزرگی از اعضای بلندپایه این حزب به گفته عمران خان، زیر فشار ارتش، این حزب را ترک کرده‌اند. ارتش پاکستان به پرسش‌های رویترز در این باره پاسخ نداده است.

چین خواستار صداقت امریکا در روابط دو کشور شد

وزیر دفاع چین می‌گوید که برای با ثبات شدن روابط این کشور با امریکا، واشنگتن باید از خود صداقت نشان دهد.

لی شانگفو، در نشست امنیتی شانگری لا در سنگاپور بدون نام بردن از ایالات متحده همچنان از این که «برخی از قدرت‌های بزرگ» به رقابت تسلیحاتی شدت بخشیده‌اند و در امور کشورهای دیگر مداخله می کنند، انتقاد کرد.

این مقام چینی می‌گوید که بیجنگ، گفتگو را بر رویارویی ترجیح می‌دهد، اما در منطقه آسیا – اقیانوسیه، منطق جنگ سرد حاکم شده است.

پیش از این گفته‌ها، وزیر دفاع ایالات متحده از این که چین گفتگوهای نظامی را رد کرده است و مانع رسیدن به توافق بر سر مساله تایوان و اختلافات در دریای چین جنوبی می شود، انتقاد کرده بود.

ادامه حملات هوایی به شهرهای اوکراین

در حمله‌های هوایی بر شهر دنِیپرو در اوکراین یک کودک جان باخت و ۲۲ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

مقام‌های اوکراین می‌گویند که روسیه مسئول این حمله هوایی است.

به گفته آن‌ها، در این حمله یک ساختمان دو طبقه هدف قرار گرفته است. روسیه تاکنون درباره‌ی این حمله چیزی نگفته است؛ اما مقام‌های روس تاکید کرده‌اند که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند.

در شهر کییف، پایتخت اوکراین هم صدای چندین انفجار شنیده شده است و مقام‌ها از فعال شدن سیستم دفاع هوایی خبر داده‌اند.

پیش از آن، در سراسر اوکراین هشدار حمله‌های هوایی به صدا در آمده بود.
جنگ اوکراین وارد چهارصد و شصت و پنجمین روز خود شده است.