افغانستان

وزیر خارجه ایران: موضوع حقابه را از مسیر حقوقی و سیاسی دنبال می‌کنیم

پس از تنش‌های اخیر میان طالبان و مقام‌های ایران بر سر حق‌آبه، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفتگو با یکی رسانه‌های آن کشور گفته‌ است که تهران موضوع حق‌آبه را در دستور کار خود قرار داده و از مسیر حقوقی و سیاسی این مسأله را دنبال خواهد کرد .

وزیر خارجه ایران گفت که حسن کاظمی قمی، سرپرست سفارت ایران در افغانستان بامقام‌های طالبان در این زمینه مذاکرات داشته‌ است.

او گفته است که آن‌ها در حال دستیابی به «نتایج خوب» هستند.

آقای عبداللهیان گفت: « در موضوع حق‌آبه از مسیر قانونی و از مسیر سیاسی مسئله را در دستور کار داریم. من اخیرا در مشورتی که با آقای رئیس جمهور داشتیم… گفتند که سفیر ایران در أفغانستان مأموریت داده شود که مسایلی که وجود دارد بین ما و أفغانستان ایشان از نزدیک بروند دنبال بکنند با نگاه این که بایستی مسایلی فی مابین در مسیر درست خودش پیش برود و مورد حل و فصل قرار بگیرد کار را دنبال بکند.»

این مقام ایران در باره درگیری‌های اخیر مرزی که بین دو کشور صورت گرفته، گفته‌ است که این درگیری‌ها هیچ برنامه هدفمندی را در قبال نداشته‌ و برای ایران شرایط در افغانستان کاملا قابل درک‌است.

آقای عبداللهیان گفت: «مقامات هیئت حاکمه أفغانستان به صراحت اعلام کرده اند این درگیری‌ها هیچ برنامه هدفمندی را پشت سر نداشته است. برای ما شرایط در أفغانستان قابل درک است.»

پس از هشدار تند لفظی رییس جمهور ایران به طالبان، امیر خان متقي وزیر خارجه طالبان، چندی پیش گفته بود که موضوع حق‌آبه باید از راه گفتگو حل شود و حکومت ایران نباید آن را سیاسی بسازد.

دولت ایران همواره از نقض معاهده‌ی آب هیرمند از سوی طالبان شکایت کرده و گفته است که این کشور حق‌آبه‌ی مورد توافق در ۱۳۵۱ هجری خورشیدی را دریافت نمی کند. طالبان نیز گفته اند که به دلیل خشک‌ سالی آب کافی در دریای هلمند وجود ندارد.