جهان

اعزام ۷۰۰ سرباز تازه نفس ناتو به کوزوو

ده‌ها تن از صرب تباران در شهرهای شمالی کوزوو، بار دیگر در برابر ساختمان‌های شهرداری‌ها گرد آمدند تا خواهان برکناری شهرداران البانیایی تبار و مسلمان شوند. این شهرداران هفته گذشته در انتخاباتی که صرب‌ها تحریم کرده بودند، انتخاب شدند.

نیروهای حافظ صلح ناتو در اطراف شهرداری‌ها مستقر شده‌اند تا از حمله صرب‌ها به آن‌جا جلوگیری کنند.

دراگان، شهروند صرب کوزوو در این باره گفت: «ما با اعتراض‌های صلح آمیز، خواهان برکناری شهردارها استیم. شاید آن‌ها از طریق انتخابات آمده باشند؛ اما ما این انتخابات را قبول نداریم.»

تنش‌ها در کوزوو که به یاد آورنده درگیری‌ها میان صرب‌ها و مسلمانان البانیایی تبار و قتل عام مسلمانان از سوی صرب‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی استند، اتحادیه اروپا را نگران ساخته است. در آن زمان کوزو بخشی از کشور صربستان بود.

اورسولا فون دِر لین، رییس کمیسیون اروپا گفت: «تنش‌های اخیر در کوزوو نگران کننده استند. من از تمام طرف‌ها می‌خواهم که از درگیری خودداری کنند و آرامش را دوباره برقرار کنند.»

با وجود انتقادهای کشورهایی مثل روسیه و فرانسه از فرستادن شهرداران تازه به مناطق صرب تبار کوزوو، نخست وزیر این کشور می گوید که نمی تواند شهرداران را اخراج کند.

البین کرُتی، نخست وزیر کوزوو در این باره تاکید کرد: «من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم. در شمال کشور ما ساختارهای موازی وجود دارد. اگر من به شهرداران دستور دهم که دفترهای خود را ترک کنند، مثل آن است که من هم در ساختارهای موازی شریک استم و کار غیرقانونی می کنم. نمی توانم این کار را انجام دهم.»

کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی به صورت یک جانبه، استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. این کشور که در دهه نود میلادی گواه قتل عام مسلمانان البانیایی تبار از سوی صرب‌ها بود، حالا از سوی مسلمانان اداره می شود.

اما در بخش‌هایی که صرب‌ها اکثریت را دارند، از دستورها و قوانین حکومت مرکزی پیروی نمی‌کنند. تنها شماری از کشورهای جهان، استقلال کوزوو را به رسمیت می‌شناسند و صربستان و روسیه، با استقلال این کشور سخت مخالف استند.