افغانستان

سرپرست وزارت فرهنگ طالبان: تاریخ نباید قربانی سیاست شود

طالبان که در دوره نخست حاکمیت‌شان مجسمه بودا را در بامیان منفجر کرده بودند، امروز به مناسبت روز جهانی موزه برای دیدار از آثار تاریخی که از منطقه مس عینک به دست آمده و نشان از رونق آیین بودا در این سرزمین دارد به موزیم ملی کابل رفتند.

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان که برای اشتراک در نمایشگاهی به مناسبت این روز به موزیم ملی آمده است خطاب به کشورهای خارجی می‌گوید که تاریخ وجه مشترک میان کشورها است و نباید قربانی سیاست شود.

او می‌گوید که طالبان می‌کوشند زمینه را برای گردشگری فراهم کنند تا شهروندان کشورهای دیگر نیز بتوانند از آثار تاریخی دیدار کنند.

این مقام طالبان بدون اینکه نامی از کسی ببرد، می‌گوید که افغانستان یک کشور فرهنگی است و جهان باید سیاست را با فرهنگ یکجا نکند.

موزیم کابل آثاری از عصر فلزات برنز و آهن، دوره یونانو باختری و دوره اسلامي را در خود جای داده است.

یحیا محب‌زاده معاون موزيم ملی می‌گوید که سال‌های پسین و جنگ‌های داخلی کشور آثار باستانی این موزیم چندین بار مورد دستبرد قرار گرفته و نزدیک به ۷۰ در صد اموال موزیم به غارت رفته‌اند.

در موزيم ملی کابل ۵۰ هزار قطعه اثر تاریخی و باستاني ثبت و نگهداری می‌شود.

مارکس پوتزل؛ معاون سیاسی دفتر یوناما در کابل نیز در این نمایشگاه اشتراک کرده بود.

او می‌گوید که فرهنگ افغانستان جذبه قابل توجهی این کشور است که جهانیان را جلب می‌کند.

مسوولان در موزیم کابل که اکنون زیر اداره طالبان است می‌گویند که از نزدیک به دوسال به این طرف از قاچاق صدها جنس در گمرک‌ها و میدان هوایی جلوگیری شده است.

نمايشگاهی تحت زیر عنوان «مس عینک» امروز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی موزيم در کابل افتتاح شد.

موزیم ملی افغانستان بزرگترین و اولین موزيم در کشور است که در سال ۱۹۱۹ میلادی در زمان سلطنت شاه امان الله با مجموعه کوچک از لباس‌ها، زیورآلات، نسخه‌های خطی و نمونه‌هایی از اسلحه ایجاد شده است.