جهان

قلیچ‌دار اوغلو: همه مهاجرین را به کشورشان باز خواهم گرداند

کمال قلیچ‌دار اوغلو رقیب اردوغان در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز پنجشنبه لحن خود را در مورد مهاجران تندتر کرده و قول داد که پس از انتخاب شدن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری همه مهاجران را به کشورهایشان باز خواهد گرداند.

قلیچ‌دار اوغلو در حالی که در مقر حزب جمهوری خواه خلق برای اعضای حزب خود سخنرانی می‌کرد، لحن سرکش خود را علیه سیاست‌های اردوغان در مورد مهاجرت حفظ کرد.

قلیچ‌دار اوغلو بدون ارائه مدرک گفت: «اردوغان، شما عمداً به ۱۰ میلیون پناهنده اجازه داده‌اید به ترکیه بیایند. شما حتی شهروندی ترکیه را برای به دست آوردن آرای وارداتی فروخته‌اید.

براساس آمار رسمی، ترکیه میزبان بزرگترین جمعیت پناهجوی جهان با حدود ۴ میلیون نفر است.

وی افزود: «من در اینجا اعلام می‌کنم زمانی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم، همه پناهندگان را به خانه‌هایشان خواهم فرستاد.»

قلیچ‌داراوغلو در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که پس از توافق با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای امنیت و هماهنگی با سازمان ملل، قصد دارند ظرف دو سال آینده سوری‌های مقیم ترکیه را به خانه بازگردانند.

آخرین اظهارات قلیچ‌د‌اراوغلو در حالی بیان شد که انتظار می‌رود سنان اوغان نامزد سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که ۵ درصد آرا به دست آورد تصمیم خود را برای حمایت از یکی از نامزدها در دور دوم را اعلام کند.

سینان اوغان، یک سیاست‌مدار ملی گرای افراطی است که نامزد یک حزب ضد مهاجر برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است.

اوغان در دور اول انتخابات با به دست آوردن ۵،۲ درصد آرا به پادشاه ساز تبدیل شده است.

قلیچ‌دار اوغلو، نامزد ائتلاف شش حزب اپوزیسیون، در رأی گیری روز یکشنبه ۴۵ درصد از حمایت را به دست آورد، اردوغان نیز با به دست اوردن ۴۹،۵ درصد آرا نتوانست مانع رفتن انتخابات به دور دوم شود.