زنان

مایکل مک کال: اقدامات طالبان در برابر زنان وحشیانه است

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و گریگوری دبلیو میکس، عضو عالی رتبه این مجلس روز سه شنبه میزبان یک میزگرد با تمرکز بر چالش‌های پیش روی زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان بودند.

اعضای کمیته سخنان رویا رحمانی؛ سفیر سابق افغانستان در ایالات متحده، هدیه امیری دیپلمات سابق افغانستان و حنیفه گیروال؛ معاون سابق والی کابل را شنیدند.

مک کال گفت: «من با نگرانی زیادی شاهد ادامه محدودیت‌های طالبان برای حقوق زنان و دختران در افغانستان از زمان فروپاشی اگست ۲۰۲۱ هستم.  من از بسیاری از زنان شنیده‌ام که از نزدیک گواه اقدامات وحشیانه طالبان بوده‌اند.»

او گفت که از زمان تسلط طالبان، ۲۰ سال پیشرفت در حقوق زنان حذف شده است.

به گفته او، طالبان بیش از ۳۰ فرمان صادر کرده‌اند که هدف آنها محدود کردن شدید آزادی‌های زنان است.

آقای مک کال افزود: «افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران بالای صنف ششم در آن از رفتن به مکتب منع شده‌اند.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «طالبان همچنین زنان افغانستان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرده است که نگرانی بزرگ من است. سامانتا پاور، USAID، امروز بعدازظهر شهادت می‌دهد. من قصد دارم در این مورد از او بپرسم. اما از کار برای سازمان ملل نیز منع شده است. آنها از ارسال کمک‌های بشردوستانه که به شدت مورد نیاز زنان در افغانستان است، جلوگیری کرده‌اند.»

مک کال تاکید کرد: «طالبان اساسا زنان را از زندگی عمومی منع کرده است و قصد دارد همه زنان را برای همیشه در حبس خانگی قرار دهد. کاملا صادقانه بگویم با آنها مانند دارایی (ملکیت) رفتار می‌شود.»

علاوه بر این، زنان و دخترانی که از دستورات طالبان سرپیچی می‌کنند، علاوه بر از دست دادن حقوق و آزادی‌های خود، شلاق، سنگسار، شکنجه و کشته شده‌اند. زنان افغانستان مجبور به ازدواج با جنگجویان طالبان می‌شوند و دائماً با تهدید تجاوز جنسی روبرو هستند.

مک کال گفت: «ما به کار برای تخلیه متحدان در معرض خطر افغانستان، به ویژه زنان و کودکان از افغانستان ادامه می دهیم، زیرا آنها به سادگی امن نیستند.»

این کمیته تمام توان خود را برای کمک به زنان و دختران افغانستان انجام خواهد داد تا طالبان را در مورد نقض حقوق بشر پاسخگو کنند.