جهان

سه خبر کوتاه از جهان

ادامه بمباران جنوب غزه توسط اسرائیل، چراغ سبز کرملین برای تمدید قرارداد انتقال غلات اوکراین و درخواست از کشورهای آفریقایی برای ایجاد آرامش در سودان را در بسته اخبار جهان بخوانید.

ادامه بمباران جنوب غزه توسط اسرائیل

بامداد پنجشنبه در نتیجه بمباران نیروهای اسرائیلی در جنوب غزه، علی غالی رییس واحد پرتاپ موشک جهاد اسلامی فلسطین و ۲ عضو دیگر این جنبش کشته شدند.

روز چهارشنبه ارتش اسرائیل قسمت‌هایی از غزه را هدف حملات هوایی قرار داد که در نتیجه سه فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی و شماری از غیرنظامیان کشته شدند.

به دنبال آن جهاد اسلامی صدها موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است که بیش از ۴۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است که یک چهارم آن در داخل خود غزه فرود آمده است.

چراغ سبز کرملین برای تمدید قرارداد غلات اوکراین

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در صورت لزوم می‌تواند با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه درباره تمدید قرارداد غلات اوکراین از طریق دریای سیاه گفتگو کند.

روسیه گفته است که این پیمان را بیش از ۱۸ می تمدید نخواهد کرد، مگر اینکه خواسته‌ها برای برداشتن موانع صادرات غلات و کود مسکو برداشته شود.

روسیه و اوکراین در جولای سال گذشته با پا درمیانی سازمان ملل متحد و ترکیه توافقنامه صادرات دریای سیاه را برای کمک به مقابله با بحران جهانی غذایی پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، امضا کردند.

درخواست از کشورهای اروپایی برای ایجاد آرامش در سودان

هفولکر ترُک، رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از کشورهای آفریقایی خواست که برای پایان جنگ در سودان کمک کنند.

آقای ترُک گفت که طرف‌های درگیر قوانین بشردوستانه بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌‌اند.

در همین حال، شماری از کشورها به شمول بریتانیا و ایالات متحده در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز پنجشنبه، نیز خواستار بررسی و پاسخگویی طرف‌های درگیر شدند.

این در حالی است که ارتش سودان و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع این کشور در ۱۵ آپریل با هم درگیر شدند که تا هنوز صدها کشته، هزاران زخمی و ده ها هزار آواره بر جای گذاشته است.