جهان

با وجود تهدیدهای چین؛ مک کارتی با رییس جمهور تایوان دیدار کرد

کِیوِن مک کارتی رییس مجلس نمایندگان امریکا با وجود تهدیدهای تلافی جویانه چین، روز چهارشنبه با تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان در کالیفورنیای امریکا دیدار کرد.

این بلند پایه‌ترین مقام امریکایی است که در بیشتر از چهار دهه در خاک امریکا با رهبر تایوان دیدار می‌کند.

مک کارتی و تسای این دیدار را سازنده توصیف و بر همکاری متقابل تاکید کردند.

در همین حال تسای در یک نشست خبری مشترک که پس از دیدار با مک کارتی از همکاری‌های واشنگتن با این کشور قدردانی و تاکید کرد که تایوان می‌تواند شریک قابل اعتمادی برای جهان باشد.

تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان در این باره گفت: «با این حال، بر کسی پوشیده نیست که امروز صلحی که ما حفظ کرده بودیم و دموکراسی که برای ایجاد آن سخت تلاش کرده‌ایم، با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است.»

در همین حال؛ کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که او و گروهی از قانون‌گذاران دو حزبی روز چهارشنبه (۵ آوریل) گفتگوی بسیار سازنده‌ای با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان داشتند.

چین در اگست سال گذشته و پس از سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان سابق امریکا به تایپه، پایتخت تایوان در اطراف این جزیره مانور نظامی برگزار کرد.

وزارت دفاع تایوان نیز پیش از دیدار تسای با مک کارتی اعلام کرد که جنگنده‌های چینی حریم هوایی تایوان را نقض کرده است.

رییس مجلس نمایندگان امریکا نیز تاکید کرده است که واشنگتن باید به فروش تسلیحات خود به تایپه ادامه دهد و همکاری اقتصادی با تجارت و فناوری را تقویت کند.

رییس مجلس نمایندگان امریکا گفت: «ما باید به فروش تسلیحات به تایوان ادامه دهیم و مطمئن شویم که چنین فروش‌‌هایی به موقع به تایوان می رسد. دوم؛ ما باید همکاری اقتصادی خود را به ویژه در زمینه تجارت و فناوری تقویت کنیم. سوم ما باید به رشد ارزش خود را در صحنه جهانی ادامه دهیم.»

با این حال این نشست مطمئنا واکنش شدید پکن را به دنبال خواهد داشت که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده است که در صورت لزوم با زور آن را تحت کنترل خود درآورد.

چین بارها نسبت به دیدار مک کارتی و تسای هشدار داده است، اگر چه برخی تحلیل‌گران انتظار دارند واکنش این کشور آرام تر از دیدار پلوسی از تایپه باشد.