جهان

آیت‌الله خامنه‌ای: حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم

آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه اول حمل ۱۴۰۲ در سخنرانی سالانه خود گفت که ایران در جنگ اوکراین دخالت ندارد. او هم‌چنان مدعی شد ک با وجود «بی‌سابقه‌ترین» فشار اقتصادی، ایران در زمینه‌های علم و فناوری پیش‌رفت داشته است.

آقای خامنه‌ای که پس از یک وقفه‌ی سه ساله در حرم امام رضا در شهر مشهد، سخنرانی سالانه‌اش را ایراد می کرد، در ادامه گفت که با وجود فشار غربی‌ها (امریکا و اروپا) ایران منزوی نشده است: «بله رابطه ما با اروپا ضعیف شد، اما رابطه ما با بخش مهم کشورهای آسیا صددردصد افزایش یافت و این مسیر ادامه خواهد داشت.»

این درحالی است که در روزهای گذشته ایران و عربستان بعد از سال‌‌ها رابطه پرتنش با پادرمیانی چین بعد از چند روز مذاکره فشرده در بیجینگ تصمیم گرفتند که سفارت‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی کنند.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «ما منزوی که نشدیم به عکس مطرح شدیم و با افریقا و امریکای لاتین هم ارتباط قوی جزو برنامه‌های ماست و این برنامه را دنبال می‌کنیم.»

با اروپایی‌ها قهر نیستیم

رهبر مذهبی ایران در ادامه افزود: «با اروپایی‌ها هم قهر نیستیم و با هرکدام از کشورهای اروپایی که سیاست‌های امریکا را کورکورانه تبعیت نکنند، حاضریم ارتباط داشته باشیم.»

ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های غرب که در واکنش به برنامه هسته‌ای این کشور اجرایی شده است، با مشکلات اقتصادی زیادی روبروست.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان خود وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام را عیب بزرگ اقتصاد ایران دانست و افزود: «ما باید بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببریم که خوشبختانه حرکت به سمت صادرات غیرنفتی براساس گزارش‌ها در حال انجام است.»

رهبر مذهبی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که یکی دیگر از عیوب اقتصاد این کشور وابستگی به دالر است.

رهبر ایران درحالی از لزوم کاهش وابستگی ایران به دالر سخن گفته که بازار اسعار در هفته‌های گذشته مردم ایران بالاترین نرخ دالر را تجربه کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد: «ما صریحا اعلام می‌کنیم که حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم. به دروغ ادعا کردند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست و مقدمات این جنگ را امریکا فراهم کرد و بازهم سود این جنگ را کارخانه‌های اسلحه‌سازی امریکا می‌برد و به همین دلیل مانع از پایان جنگ اوکراین می‌شوند.»

این درحالی است که ولودیمر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین تاکنون بارها از حضور پهپادهای ایرانی در جنگ این کشور با روسیه خبر داده است.