جهان

انفجار معدن در کلمبیا؛ تلاش‌ برای نجات ۱۰ معدنچی ادامه دارد

مقام‌های کلمبیا تایید کرده‌اند که در نتیجه انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در این کشور، دست کم ۱۱ تن جان باخته و ۱۰ معدنچی دیگر گیر مانده‌اند.

روز چهارشنبه گروه‌های امداد و آمبولانس‌ها در شش معدن مجاور در منطقه مرکزی کوندینامارکا تلاش کردند تا ۱۰ معدنچی را زنده پیدا کنند.

آنجلا پیندا، مادر یکی از معدنچیان گیرمانده گفت که امیدوار است پسرش زنده باشد.

او ادامه داد: «من اینطور فکر نمی‌کنم که پسرم زنده باشد. قلبم می‌گوید که نیست. ای کاش، اما فکر نمی‌کنم که او در این دنیا باشد. زیرا بعد از یک انفجار، این دشوار است. فقط یک معجزه می‌تواند. اما من اینطور فکر نمی‌کنم.»

شامگاه سه شنبه انفجار گاز در منطقه روستایی سوتاتاوسا در حدود ۷۵ کیلومتری شمال بوگوتا، پایتخت کلمبیا، رخ داد.

خوان دیوید کویروز، یک معدنچی تاکید کرد: «حدود ساعت ۸:۱۵ شب صدای انفجار شدیدی شنیدیم و بعد مثل یک زلزله شروع شد. در آن لحظه ما آن‌جا را ترک کردیم و دیدیم که از همه ورودی های معدن دود و گرد و غبار بیرون می‌زند.»

از سویی هم، خاویر پاوا، مدیر واحد مدیریت خطر کلمبیا گفته است که تا هنوز از سرنوشت این ۱۰ معدنچی اطلاعی در دست و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.

خاویر پاوا، مدیر واحد مدیریت خطر بلایا کلمبیا گفت: «گزارش شرکت خودمختار منطقه‌ای کوندینامارکا، این است که ۱۰ نفر در داخل معدن ناپدید شده‌اند. تلاش‌های جستجو و نجات روی آن‌ها متمرکز شده است. تا زمانی که کار جستجو و نجات در داخل معدن به پایان نرسد، نمی‌توانیم از وضعیت این افراد اطلاعاتی ارائه کنیم.»

رویدادهای این چنینی در معادن زغال سنگ و طلای زیرزمینی در کلمبیا، عمدتا در جاهای که بگونه‌ی غیرقانونی یا غیررسمی استخراج می‌شود و اقدامات ایمنی مناسبی ندارند، رخ می‌دهد. در جدی‌ترین مورد، در سال ۲۰۱۰ انفجاری در یک معدن در شمال غرب این کشور رخ داد که در نتیجه ۷۳ نفر کشته شدند.