جهان

ورشکستگی دومین بانک امریکایی؛ بایدن می‌گوید سیستم بانکی امریکا امن است

دو روز پس آنکه بانک «سیلیکون ولی» با اعلام ورشکستگی بسته شد. روز یکشنبه بانک «سگنیچر» مقیم نیویارک نیز به دلیل ورشکستگی مالی با میلیاردها دالر سپرده بسته شد. با این حال جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با وعده مورد بازپرس قرار دادن مدیران بانک سلیکون ولی می‌گوید که سیستم بانکی این کشور «امن» است.

دپارتمنت خدمات مالی ایالت نیویارک می‌گوید که بانک سیگنچر که در پایان سال گذشته ۱۱۰ میلیارد دالر سرمایه و ۸۸ میلیارد سپرده داشت، اکنون در کنترل شرکت سپرده بیمه فدرال قرار گرفته است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی سپرده‌های این دو بانک به یک بانک امن دیگر انتقال یافته است و هیچ ضرری به سپرده‌گذاران و مالیات دهندگان نرسیده است.

ورشکستگی و سقوط این دو بانک امریکایی بزرگترین موارد از فروپاشی و ورشکستگی بانک‌های امریکایی از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۸ بدین‌سو را رقم زده است.

مقامات امریکایی اعلام کردند که تمام مشتریان بانک سلیکون ولی از روز دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی دارند.

سگنچیر بانک یک بانک تجاری با دفاتری در ایالت‌های کنتیکت، کالیفرنیا، نوادا و کارولینای شمالی امریکا بود.

این بانک رابطه‌ای دیرینه با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا و خانواده‌اش داشت و چک کردن حساب‌ها و تأمین مالی ترامپ و کسب و کارش را فراهم می‌کرد.

اما جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که سیستم بانکی ایالات متحده «امن» است و وعده داد که دولت او مقررات بانکی سختگیرانه‌تری وضع خواهد کرد.

بایدن خاطرنشان کرد که برخی از مقررات سختگیرانه بانکی امریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تسهیل و یا لغو شده بودند.

او افزود: «از کنگره و نهادهای نظارتی می‌خواهم که مقررات بانکی را سخت‌تر کنند تا احتمال ورشکستگی بانک‌ها کاهش یابد و از مشاغل و موسسات اقتصادی کوچک حفاظت شود».

به‌دلیل اختلاف دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مجالس قانونگذاری امریکا تصویب مقررات سختگیرانه در مورد فعالیت بانک‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. ولی رهبران دو حزب در روزهای اخیر از مدیریت بانک سیلیکون‌ولی انتقاد کرده بودند.