جهان

حمایت کاخ سفید از لایحه مسدودسازی تیک‌تاک در امریکا

عکس از رویترز

کاخ سفید از لایحه روز سه‌شنبه ده‌ها سناتور مجلس سنای ایالات متحده برای اعطای صلاحیت به دولت برای مسدود سازی «تیک‌تاک» و سایر برنامه‌های خارجی که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند حمایت کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که این قانون به دولت اجازه بررسی و رسیدگی بهتر به تهدیدات ناشی از تکنالوژی را خواهد داد.

او گفت: «این به ما کمک می‌کند تا با تهدیداتی که امروز با آن روبرو هستیم مقابله کنیم و از بروز چنین خطراتی در آینده نیز جلوگیری کنیم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد این لایحه هستیم و از کنگره می‌خواهیم که سریعاً برای ارسال آن به میز رئیس‌جمهور اقدام کنند.»

تعداد زیادی از اعضای هر دو مجلس کنگره ایالات متحده در تلاش برای مسدودسازی برنامه محبوب «تیک‌تاک» که مالک آن کمپنی چینی «Byte Dance» می‌باشد، استند.

سناتور مارک وارنر که رئیس کمیته استخابارت مجلس سنا نیز است می‌گوید: «لایحه جدید به وزارت بازرگانی اجازه اعمال محدودیت ها و حتیٰ مسدود سازی برنامه‌های مثل تیک‌تاک را که تهدید امنیتی محسوب می‌شوند، خواهد داد. این محدودیت‌ها شامل تمام برنامه های چینی، روسی، کوریا شمالی، ایرانی، ونزوئلایی و کوبایی خواهد شد.

از سوی دیگر «تیک‌تاک» با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید «ممنوع سازی تیک‌تاک در ایالات‌ متحده به مثابه ممنوعیت صادرات فرهنگ و ارزش‌های امریکایی برای میلیاردها نفری است که از خدمات ما در سراسر جهان استفاده می‌کنند.»

تیک‌تاک یک رسانه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌عامل‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است.  

تیک‌تاک در آغاز با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک و در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

تیک‌تاک تنها در سال ۲۰۲۲ با بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود محبوب ترین برنامه در سطح ایالات متحده است.