جهان

بانک جهانی: زلزله ۶ فبروری ۳۴/۲ میلیارد دالر به ترکیه ضرر وارد کرده است

بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرد که هر چند که دو زلزله ویرانگری که در ماه فبروری ترکیه را لرزاند ۳۴/۲ میلیارد دالر ضرر مستقیم فیزیکی به این کشور وارد شده است، اما ممکن است این رقم با در نظر داشت تمام مصارف از جمله بازسازی مجدد ساختمان‌ها و دیگر تاسیسات فروپاشیده تا دو برابر افزایش یابد.

هومبرتو لوپز؛ مسول بخش ترکیه بانک جهانی می‌گوید که ارزیابی‌های این بانک نشان می‌دهد که آسیب‌های این زلزله ممکن است رشد تولید ناخالص ملی ترکیه را دست‌کم تا نیم درصد کاهش دهد.

پیش از این پیش بینی شده بود تولید ناخالص ملی ترکیه در سال ۲۰۲۳ بین ۳/۵ تا ۴ درصد افزایش داشته باشد.

از سوی دیگر آنا بجیردی، معاون گروه بانک جهانی برای اروپا و آسیا مرکزی می‌گوید تبعات زلزله برای سوریه نیز فاجعه بار بوده است.

خانم آنا می‌گوید که بانک جهانی ارزیابی‌های خود از آسیب‌های زلزله در سوریه را در روز سه شنبه در یک گزارش مستقل دیگر اعلام خواهد کرد.

خانم بجیردی در مورد آسیب زلزله برای ترکیه می‌گوید: تجربه ما این را نشان می‌دهد که بازسازی دوباره -ساختمان‌های تخریب شده- دو یا سه برابر بیشتر از ضرر که مستقیم وارد شده است هزینه خواهد داشت.

زلزله ۶ فبروری ترکیه که بیش از ۴۴ هزار کشته در این کشور برجای گذاشت، بدترین فاجعه طبیعی ترکیه در طول سال‌های اخیر را رقم زد.

بانک جهانی می‌گوید که این زلزله بیش از ۷هزار و ۵۰۰ پس لرزه داشت که در نوع خودش در ۸۹ سال اخیر ترکیه بی سابقه بوده است.

ارزیابی‌های این بانک نشان می‌دهد که دست کم ۱/۲۵ میلیون تن در ۱۱ استان ترکیه بر اثر فروپاشیدن خانه‌هایشان بی‌خانمان شده‌اند.

این بانک می‌گوید که تاکنون به علاوه یک میلیارد کمک فوری به ارزش ۷۸۰ میلیون دالر دیگر را نیز برای پروژه‌های موجود در ترکیه برای کمک به آسیب دیدگان هزینه کرده است.