جنوب آسیا

راه‌پیمایی صدها تن در پشاور در پی انفجار مرگبار در یک مسجد

چهار روز پس از انفجار مرگبار در شهر پشاور پاکستان که در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ تن جان باختند، صدها تن امروز جمعه در این شهر دست به راهپیمایی صلح‌آمیز زدند.

در این راه‌پیمایی که از سوی حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر پیشین این کشور، راه‌اندازی شده بود، معترضان پرچم‌های سفید و پاکستان را در دست داشتند و شعارهای «ما صلح می‌خواهیم» و «زنده باد پولیس خیبر پختونخوا» را سر می‌دادند.

عایشه بانو، نماینده پیشین مجلس ایالتی پاکستان که در این راه‌پیمایی اشتراک کرده بود، می‌گوید: «ما تنها یک پیام داریم: ما خواهان صلح در ولایت خود هستیم.»

انفجار در مسجدی در پشاور روز دوشنبه هنگامی رخ داد که یک حمله کننده انتحاری مواد انفجاری اش را در صف نخست میان نماز‌گزاران انفجار داد.

به جز سه تن همه قربانیان این رویداد نیروهای پولیس بودند که این بزرگترین تلفات نیروهای امنیتی پاکستان در یک حمله شورشیان در این کشور به شمار می‌رود.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان روز جمعه در پشاور دیدار کردند تا در باره پاسخ به آنچه نخست وزیر این کشور آن را «موج جدید هراس افگنی» خوانده است، گفتگو کنند.

مقام‌های پاکستانی گروه شبه نظامی جماعت الاحرار بخشی جدا شده از طالبان پاکستانی که به نام «تحریک طالبان پاکستان» نیز شناخته می‌شود، مقصر این بمب‌گذاری می‌دانند.