افغانستان

باشندگان بلخ: افرادی مسلح زیر اداره طالبان دست به قتل و دزدی می‌زنند

شماری از باشندگان بلخ از افزایش رویدادهای جنایی در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند که رویدادهای ترور، دزدی خانه‌ها و راهزنی‌ها در این ولایت در دو ماه گذشته افزایش یافته است.

باشندگان بلخ می‌گویند که هر هفته در حدود دو یا سه رویداد دزدی مسلحانه در بلخ رخ می‌دهد.

محمدرضا باشنده مزار شریف می‌گوید که دزدان مسلح موتر سایکل سوار هنگامی او را مورد لت‌وکوب قرار دادند که می‌خواست به خانه برود.

او می‌گوید: «من در روز مورد لت‌وکوب دزدان قرار گرفتم. طرف خانه می‌رفتم دو نفر مسلح موتر سایکل سوار که صورت خود را پوشانده بودند به من گفتند که پول‌هایت را بده و بعد به سرم زدند و تمام پول‌ها و مبایلم را گرفتن و رفتند.»

محمدرضا که اکنون سرش به شدت زخمی است می‌گوید که نمی‌داند که این افراد مربوط کدام گروه استند و چگونه می‌توانند در زیر اداره طالبان سلاح داشته باشند و دست به دزدی بزنند.

طالبان در سه ماه گذشته ده‌ها تن را به اتهام دزدی در محل عام شلاق زده‌اند و هیچ کسی در زیر اداره طالبان حق داشتن سلاح را ندارد. با این حال باشندگان چندین ولایت به شمول کابل، بلخ و کندز از افزایش دزدی مسلحانه خبر می‌دهند.

در همین حال، سمیع احدی از باشندگان مزارشریف می‌گوید که این روزها آمار قتل و دزدی مسلحانه در شهر مزار شریف افزایش یافته است، اما رسانه‌ها اجازه پوشش این رویدادها را ندارند.

وی می‌گوید: «کسانی که گواه اینگونه رویدادها استند از صحبت با رسانه‌ها ترس دارند.»

این باشنده شهر مزارشریف می‌گوید در هفته گذشته دست کم ۱۰ خانه در دشت شور مزار شریف دزدی شده است.

در کنار این باشندگان مناطق کارته زراعت، عزیز آباد و شماری از ولسوالی‌های بلخ از افزایش دزدی مسلحانه در این مناطق خبر می‌دهند و می‌گویند شب و روز را با ترس و دلهره سپری می‌کنند.

محمد وکیل، باشنده کارته زراعت می‌گوید که دو هفته پیش دزدان مسلح موترش را دزدیدند و در این هفته نیز اموال خانه‌اش دزدیده شد.

احمد یاسین باشنده کارته نوبهار به آمو گفت: «ما تمام شب بیدار استیم و نگهبانی می‌کنیم از طرف شب دزدان در کوچه‌ها می‌روند و پشت دیوار گوش می‌کنند که اگر مردم خواب باشند وارد خانه مردم می‌شوند.»

احمد یاسین می‌گوید که باشندگان بلخ این شب و روزها آرامش ندارند .

برخی از باشندگان بلخ می‌گویند؛ با آنکه در ماه‌های نخست تسلط طالبان بر افغانستان میزان جرم‌های جنایی کاهش یافته بود اما این روزها جرم‌های جنایی دوباره گسترش پیدا کرده است .

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که بیشتر دزدی‌ها، قتل‌ها و آدم ربایی‌ها از سوی افراد مسلح موتر سایکل سوار انجام می‌شود، اما هنوز مشخص نشده است که آنان افراد نزدیک به طالبان باشند.

منتقدان می‌گویند که حکومت سرپرست طالبان در تامین امنیت ناکام بوده است.

در همین حال سخنگوی فرمانده امنیه طالبان در بلخ می‌گوید که در یک ماه گذشته در حدود ۳۰ تن در پیوند به جرم‌های جنایی بازداشت شده‌اند.