افغانستان

بی جا شده گان در بادغیس: اگر کمک دریافت نکنیم، کودکان ما می‌میرند

شماری از خانواده‌های بیجا شده که حدود یک ماه پیش توسط طالبان از یک کمپ در شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس اخراج شده‌اند می‌گویند که آنان همزمان با اوج گرفتن سرما در شرایط سختی قرار گرفته و نیاز فوری به کمک دارند.

عبدالکریم ۳۱ ساله، یکی از خانواده‌های بی‌جاشده که با زن و سه فرزندش در ولسوالی قادس زندگی می‌کند، در تماس تلیفونی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «زمانی که طالبان ما را از کمپ به زور بیرون کردند، ما قرض کردیم تا پس به ولسوالی آمدیم، تا حال نه قرض را پس دادم نه هم مؤسسات به ما کمک کرده است. هیچ چیزی برای خوردن و گرم کردن خانه ندارم، شب و روز خوده به گدایی می‌گذرانیم.»

عبدالکریم می‌افزاید که طالبان هنگام اخراج شان از کمپ بیجا شده‌ها به آنان وعده کمک‌رسانی کرده بودند، اما تاهنوز هیچ کمکی از سوی طالبان و مؤسسات دریافت نکرده است.

محمد عوض ۳۶ ساله از دیگر بیجا شده‌های اخراج شده بادغیسی که سرپرست خانواده شش نفری است نیز در صحبت تلیفونی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «کمپ برای ما خوب بود. مؤسسات کمک می‌کرد. اینجا که آمدیم نه کمک است و نه هم کسی از ما خبر می‌گیرد.»

بیجا شده‌های بادغیسی هشدار می‌دهند در صورتی که سردی هوا دوام پیدا کند و نهادهای امدادرسان کمکی به آنها نکنند، کودکان‌شان جان خود را از دست می‌دهند.

آنان از طالبان می‌خواهند که ضمن عملی کردن وعده‌هایشان همچنان زمینه فعالیت دوباره مؤسسات امداد رسان را نیز در این ولایت فراهم کنند تا آنان از کمک‌های بشر دوستانه این نهادها مستفید شوند و کودکان‌شان را از سردی و گرسنگی نجات دهند.

۶ کودک جان خود را از دست داده‌اند

سردی هوا و فقر و نادرای مردم بادغیس سبب شده تا در سه روز گذشت در نتیجه سردی هوا شش کودک، یک زن و یک چوپان جان دهند.

اما مسئولان محلی طالبان در بادغیس با رد ادعای بیجاشده‌های داخلی می‌گویند که آنان هیچ کسی را به زور اخراج نکرده، بل آنان را در هماهنگی با مؤسسات امداد رسان به مناطق اصلی‌شان برگرداننده‌اند تا بتوانند از خیمه نشنی نجات یابند و در محل زندگی خودشان باشند.

یک مسئول محلی طالبان به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «این ادعای طالبان که گویا از سوی امارت اسلامی (طالبان) به زور از کمپ بیرون شده‌اند، نادرست است. ما در هماهنگی نهادهای مربوطه آنان را به خانه‌های اصلی‌شان فرستادیم تا از سردی زمستان در زیر خیمه‌های نجات یابند.»

این مسئول طالبان همچنان می‌گوید که آنان در هماهنگی با مؤسسات به بسیاری از این بیجاشده ها کمک توزیع کرده‌اند.

این درحالی است که حدود یک ماه پیش شورای عالی ناروی در اعلامیه‌ای از اخراج اجباری ۲۰ هزار بیجا شده داخلی در این ولایت از یک کمپ خبر داد و این عملکرد طالبان را در شرایط کنون غیرمسئولانه عنوان کرده بود.