جهان

جمهوری‌خواهان بررسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را آغاز کردند

عکس از رویترز

اعضای حزب جمهوری خواه بررسی درباره خروج نظامی پر هرج و مرج ایالات متحده از افغانستان را آغاز کرده‌اند. خروجی که به تسلط آنی طالبان در بر أفغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی انجامید.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، روز جمعه گفت که نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نامه‌ای ارسال کرده و فهرست بلند بالایی از سوابق و ارزیابی‌های اطلاعاتی و ارتباطات با طالبان را درخواست کرده است.

مک کال، یکی از اعضای قدیمی اپوزیسیون که پس از راهیابی به مجلس نمایندگان امریکا در آغاز سال رییس این مجلس شد گفت که «بیهوده و شرم‌آور» است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، «در رابطه با اطلاعات مربوط به عقب‌نشینی (از افغانستان) خودداری کند.»

وی گفت: «در صورت تداوم عدم انطباق، کمیته از مقاماتی که در اختیار دارد، برای اجرای این درخواست‌ها در صورت لزوم از جمله از طریق یک فرآیند اجباری استفاده خواهد کرد.»

در بیانیه‌ی مجلس نمایندگان امریکا آمده است: «پس از تخلیه هرج و مرج و مرگبار دولت بایدن از افغانستان، دشمنان آمریکا جسورتر شده‌اند و این کشور بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است.»

علیرغم درخواست اسناد و اطلاعات در مورد عقب نشینی مربوط به اوت ۲۰۲۱، دولت بایدن از ارائه جزئیات به کنگره خودداری کرده است.

او گفت که به عنوان رئیس، این موضوع را «بسیار جدی می‌گیرد و این تحقیقات را تا زمانی که به همه سؤالات ما پاسخ داده شود و همه طرف‌های مسئول پاسخگو باشند، پیگیری خواهد کرد. ما این را مدیون مردم آمریکا، به ویژه نیروهای نظامی و کهنه سربازان خود هستیم.»

وی همچنین مهلتی تعیین و اعلام کرد که کلیه اسناد، اطلاعات و هر مورد دیگری که درخواست می‌شود، باید حداکثر تا ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳ ارائه شود.