جهان

کتاب خاطرات شهزاده هری رکورد فروش کتاب‌های غیرداستانی بریتانیا را شکست

ناشر کتاب خاطرات شهزاده هری می‌گوید که تاکنون ۴۰۰ هزار جلد از کتاب شهزاده هری به فروش رسیده است.

این شهزاده بریتانیا در بخش از کتاب خود نوشته است که در زمان ماموریت‌اش در افغانستان، ۲۵ تن را مانند دانه‌های شطرنج کشته است.

سرانجام کتاب خاطرات جنجالی «شهزاده هری دوک ساسکس» به نامSpare  که با ترک خانواده سلطنتی بریتانیا در آمریکا اقامت گزیده است به بازار کتاب عرضه شد.

کسانی که می‌خواستند جزو نخستین کسانی باشند که کتاب را می‌خرند، در کتابفروشی ایستگاه ویکتوریا در لندن صف کشیده بودند.

کتابفروشی‌های زنجیره‌ای واترستونز انگلیس اعلام کرده است که کتاب شاهزاده هری یکی از بزرگترین کتاب‌های پیش خرید شده در ۱۰ سال اخیر بوده است.

بربنیاد ارقام فروش کتاب بریتانیا تاکنون ۴۰۰ هزار نسخه این کتاب به‌گونه‌ی جلد، الکترونیکی و صوتی به فروش رسیده است.

لری فینلی، مدیر عامل ترانس ورلد پنگوئن رندوم هاوس گفت: «ما همیشه می‌دانستیم که این کتاب پرواز خواهد کرد، اما حتی از صعودی‌ترین انتظارات ما نیز فراتر رفته است. تا آنجا که ما می‌دانیم، تنها کتاب‌هایی که در روز اول فروش بیشتری داشته‌اند، کتاب‌هایی هستند که هری پاتر در آن نقش آفرینی می‌کند.»

کتاب هری با افشای مبارزات شخصی او و اتهاماتش درباره سایر خانواده‌های سلطنتی از جمله پدرش شاه چارلز و برادر بزرگتر شاهزاده ویلیام توجه سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

در حال حاضر، کتاب شهزاده هری پرفروش‌ترین کتاب در وب‌سایت‌های آمازون در بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، آلمان و کانادا قرار دارد.

لای جیانگ پس از خرید یک نسخه آن در سنگاپور به رویترز گفت: «من می‌دانم شاید برخی از چیزهایی که او می‌گوید، افراد مختلف را ناراحت کرده است.»

لنون یکی دیگر از علاقمندان کتاب شهزاده هری گفت: «اما من او را دوست دارم من خانواده سلطنتی را دوست دارم.»

شهزاده هری در کتاب خاطراتش همچنان دعوای شدیداش را با ویلیام وارث تاج و تخت فاش می‌کند و می‌گوید که برادرش او را به زمین زد.

گرانت شاپس، وزیر بازرگانی روز سه‌شنبه به رادیو تایمز گفت: «من قصد نداشتم (کتاب را بخوانم) همانطور که اتفاق می‌افتد یا مطمئناً نه به عنوان اولویت اولیه من یکی دو کار دیگر دارم.»

یکی از مهم‌ترین مورد که در کتاب خاطرات شهزاده هری جنجال برانگیز شده عملکردش در افغانستان است.

شاهزاده بریتانیا در فصلی از کتاب خود نوشته است که ۲۵ نفر را در افغانستان کشته و از این کار خجالت نمی‌کشد.

این اظهارات شاهزاده هری درباره افغانستان با واکنش‌های زیاد روبرو شده است.