افغانستان

ریچارد بنت: وضعیت حقوق بشر در افغانستان به‌سوی استبداد می‌رود

گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر در باره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان تاکید کرد که “افغانستان به‌سوی استبداد می‌رود” و حقوق بشر در “زمان طالبان” بدتر شده‌است.

“ریچارد بنت” در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان هش‌دار داده‌است که اگر مقام‌ها در راستای حقوق بشر در افغانستان گام‌های عملی را برندارند، وضع حقوق بشر به‌ویژه برای بانوان و دختران رو به‌وخامت خواهد گرایید و آینده‌ی افغانستان تیره خواهد شد.

آقای بنت می‌گوید که نقض حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌های خودسرانه و محدودیت‌های غیرقانونی در افغانستان انجام می‌شود و جامعه‌ی جهانی باید برای جلوگیری از آن‌ها، اقدام‌های سخت‌گیرانه در برابر طالبان اتخاذ کند.

 گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در افغانستان افزود: «من به‌شدت نگران عقب‌گرد خیره‌کننده در برخورداری زنان و دختران از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، هستم. هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که زنان و دختران به این سرعت از حقوق اساسی انسانی خود صرفن به دلیل جنسیت محروم شوند.»

در گزارش ریچارد بنت آمده‌است که بیش‌تر بانوان، دختران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی و نیروهای دفاعی پیشین در معرض خطر قرار دارند.

بنت تاکید کرد: «من به ویژه نگران این هستم که نیروهای دفاعی و امنیتی سابق افغانستان و سایر مقام‌های دولت سابق علیرغم عفو اعلام شده توسط طالبان، هم‌چنان در معرض بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، قتل‌های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری قرار دارند. من هم‌چنان ادعاهایی مبنی بر خشونت جدی در برابر جمعیت غیرنظامی دریافت می‌کنم که گفته می‌شود توسط مردانی که نماینده‌ی مقامات محلی بالفعل هستند، انجام می‌شود. به نظر می‌رسد که آن‌ها با مصونیت از مجازات عمل کرده و فضای وحشت ایجاد می‌کنند.»

این گزارش انعکاس دهنده‌ی همه موارد نقض حقوق بشر نیست

در همین حال، نصیراحمد اندیشه، سفیر و نماینده‌ی دایمی افغانستان در ژنو می‌گوید که این گزارش انعکاس دهنده‌ی تمام واقعیت‌های نقض حقوق بشر در افغانستان نیست.

اندیشه تاکید کرد: «گزارش امروز و گزارش اخیر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نمی‌تواند طیف کامل و ماهیت کامل و میزان نقض و سوء استفاده‌ها در سراسر کشور را بیان کند؛ زیرا منابع کافی و دست‌رسی به مکان‌هایی را که در آن تخلف صورت می‌گیرد، نیست. بسیاری از تخلفات بدون سند می‌مانند و بسیاری از تلفات نادیده گرفته می‌شوند.»

در گزارش ریچارد بنت آمده‌است تا زمانی‌که طالبان در بخش حقوق بشر -از جمله بازگشایی مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم- تصمیم نگیرند، نباید از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند.

در این گزارش گفته شده‌است که طالبان از معیارهای حقوق بشر سوء استفاده می‌کنند.

برخی از فعالان مدنی حاضر در نشست شورای حقوق بشر با انتقاد از عمل‌کرد طالبان در افغانستان از شورای ۴۷ نفره‌ی این سازمان خواستند که راه‌کاری را برای بررسی تخلفات ایجاد کنند.

محبوبه سراج فعال حقوق بشر باورمند است: «فقط خدا می‌داند که چه نوع جنایاتی گزارش نمی‌شود و من می‌خواهم که گزارش شود؛ زیرا این درست نیست. جهان! این درست نیست. لطفن، لطفن باید کاری در مورد آن انجام دهید.»

ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به گزارش ریچارد بنت گفته‌است که سازمان ملل باید به باور و نظریات تمام انسان‌های جهان ارج بگذارد.

او در توییتی نوشته‌است:” راپور ریچارد بنت نماینده‌ی سازمان ملل در مورد حقوق بشر، مغرضانه و به‌دور از واقعیت است. وی در گزارش خود از صدها پیش‌رفت‌ در سال گذشته در افغانستان اغماز ورزیده و به‌چند مورد مشخص به اساس برداشت غلط و معلومات نادرست اشاره نموده‌است. امروز کدام تهدیدی به‌زندگی زنان در افغانستان متوجه نیست، هیچ زنی در جنگ‌ها نه خودش کشته می‌شود و نه هم عزیزانش را از دست می‌دهد، اکنون هیچ‌کسی به عزت خانم افغانستان به نظر بد دیده نمی‌تواند و هیچ اولاد بی‌گناه کدام زن افغانستان در زندان‌ها انداخته نشده‌است.

دست‌یار دبیرکُل سازمان ملل در امور حقوق بشر هم‌چنان در این گزارش گفته‌است که نزدیک به ۸۵۰هزار دختر تااکنون آموزش را ترک کرده‌اند و آن‌ها در معرض خطر ازدواج کودکان و استثمار اقتصادی جنسی قرار دارند.